Hur matchar jag inbetalningen för en rot-/rutfaktura när jag har skickat en påminnelseavgift?

För att matcha en inbetalning som inkluderar en påminnelseavgift mot en rot-/rutfaktura, följ stegen nedan.

  1. Gå till Kassa- och bankhändelser.

  2. Från listan Konton, välj ditt företagskonto.

  3. Om bankhändelsen för inbetalningen inte är registrerad, skapar du en ny bankhändelse med inbetalt belopp från kunden, som inkluderar både köparens del av fakturan och påminnelseavgiften.

  4. Välj Matcha för bankhändelsen och välj Inbetalning från kundfaktura.

  5. Välj fakturan som inbetalningen avser.

  6. I fältet Betalt belopp, anger du inbetalt belopp minus påminnelseavgiften.

  7. I listan Orsak till differens väljer du Delbetalning. Det som återstår att matcha är beloppet för påminnelseavgiften.

  8. Välj Ny bokföringshändelse.

  9. Från listan Bokföringshändelse, välj Övrig insättning och sedan Egen kontering från Bokföringsförslag.

  10. Välj ett konto som avser påminnelseavgift och välj Bokför.

När du sedan får utbetalningen från Skatteverket matchar du det som vanligt mot kundfakturan och fakturan blir slutbetald.