Bokföring & Fakturering
Hur matchar jag inbetalningen för en rot-/rutfaktura när jag har skickat en påminnelseavgift?
För att matcha en inbetalning som inkluderar en påminnelseavgift mot en rot-/rutfaktura, följ stegen nedan.
-
Gå till Kassa- och bankhändelser.
-
Från listan Konton, välj ditt företagskonto.
-
Om bankhändelsen för inbetalningen inte är registrerad, skapar du en ny bankhändelse med inbetalt belopp från kunden, som inkluderar både köparens del av fakturan och påminnelseavgiften.
-
Välj Matcha för bankhändelsen och välj Inbetalning från kundfaktura.
-
Välj fakturan som inbetalningen avser.
-
I fältet Betalt belopp, anger du inbetalt belopp minus påminnelseavgiften.
-
I listan Orsak till differens väljer du Delbetalning. Det som återstår att matcha är beloppet för påminnelseavgiften.
-
Välj Ny bokföringshändelse.
-
Från listan Bokföringshändelse, välj Övrig insättning och sedan Egen kontering från Bokföringsförslag.
-
Välj ett konto som avser påminnelseavgift och välj Bokför.
När du sedan får utbetalningen från
matchar du det som vanligt mot kundfakturan och fakturan blir slutbetald.