Bokföring & Fakturering
Importera eller exportera resultatenheter
Du kan på ett effektivt och enkelt sätt uppdatera dina resultatenheter genom att använda import- och exportfunktionen i Bokföring & Fakturering. För att kunna importera en fil, måste den var i CSV-format. Läs mer om att spara data i CSV-format nedan.
För en lyckad import av en CSV-fil till Bokföring & Fakturering är det viktigt att varje kolumn har rätt rubrik, kommer i rätt ordning, har rätt kod samt att det finns ett värde på de fält som är obligatoriska. Rubriken på kolumnen i filen motsvarar de fält du finner i Bokföring & Fakturering när du skapar en ny kostnadsbärare. Se fältförklaringarna nedan för att få mer information om de olika kolumnerna i filen.
Lägg till och uppdatera kostnadsbärare i resultatenheterna
För att uppdatera ditt resultatenhetsregister exporterar du en CSV-fil (Excel), uppdaterar resultatenhetsregistret i filen och importerar sedan tillbaka registret igen. Observera att om ett värde är unikt, som exempelvis ett kortnamn, kommer värdet inte ändras även om du har ändrat det i CSV-filen. Om du ändrar på en förkortning kommer kan den importerade filen inte accepteras.
Ta bort kostnadsbärare från resultatenhet
Det är inte möjligt att ta bort kostnadsbärare från en resultatenhet genom att exportera och importera. Rader som tas bort från en exporterad fil och sedan importeras till Bokföring & Fakturering kommer fortfarande att visas i Bokföring & Fakturering.
Standardvärde
Det finns fält som inte är obligatoriska, men de får ett standardvärde om de lämnas tomma. Om du lägger till rader i en CSV-fil och inte fyller ut ett värde på dessa fält kommer Bokföring & Fakturering att lägga till standardvärdet åt dig vid en import.
Resultatenhetsnummer
Det är möjligt att ha tre olika resultatenheter registrerade samtidigt. Värdet är alltid 1, 2 eller 3. För att kunna importera en kostnadsbärare till en resultatenhet, måste resultatenheten först vara upprättad i Bokföring & Fakturering.

För att importen ska fungera utan problem, måste all data ha sparats på ett korrekt sätt i en kommaseparerad CSV-fil. I filen avgränsas uppgifterna med semikolon. I Microsoft kallas filen för csv kommaseparerad eller csv kommavgränsad, beroende på vilket Office-paket du har installerat. I Mac heter samma format Windows-kommavgränsad (.csv).
I vilket format dina exporterade uppgifter skapas i kan vara olika, beroende på program, men du kan formatera dem så att du kan läsa in uppgifterna i Bokföring & Fakturering.

I fältförklaringarna nedan får du mer information om vilka fält som måste finnas med för att importen ska funka och hur de ska kodas. Det är viktigt att du läser igenom dessa så du får rätt kodning.

Fältnamn i fil | Fältnamn i Bokföring & Fakturering | Värde i filen | Kommentar |
---|---|---|---|
CostCenterNumber | Gruppnummer, Resultatenhetsnummer | 1,2,3 | Obligatorisk och kräver kod |
CostCenterItemIsActive | Aktiv eller inte | True om den är aktiv False om den är inaktiv |
|
CostCenterItemName | Namn | ||
CostCenterItemShortName | Förkortning | Obligatorisk och unikt värde |
Arbeta smartare
Sökord: Massuppdatera