eKrav och Bokföring & Fakturering

Om du vill lära dig mer om andra kravhanteringstjänster från Visma Amili kan du läsa i avsnittet Påminnelse Direkt.

Om du har kundfakturor som förfallit till betalning och du vill kräva in de pengar kunden är skyldig företaget kan du använda Visma Amili kostnadsfria tjänst eKrav.

Hur kommer jag igång?

För att använda eKrav måste du först registrera ett konto och logga in på ekrav.se. Du behöver BankID för att logga in. Sen är allt du behöver göra att ladda ner pdf:en med fakturan som förfallit från Bokföring & Fakturering.

När du är inloggad skapar du ett nytt krav genom att lägga till information om din kund och ladda upp pdf:en med fakturan från Bokföring & Fakturering.

Hur vet jag vad som händer med mitt kravärende?

När du loggar in på eKrav ser du statusen på ditt ärende. Kunden som är skyldig dig pengar kan se information om ärendet på mittarende.se.

Vad kostar det?

Visma Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet av din kund. Vilka avgifterna blir beror på hur långt ärendet går. När kunden betalar fakturan får du hela det fakturerade beloppet betalt till företagskontot.

Om du har använt tjänsten för eKrav för att driva in en skuld, sammanställer Visma Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Momsen på fakturan är för den moms som din kund debiterats för påminnelsen och inkassokravet. När du registrerar fakturan, bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går hela vägen till kronofogdemyndigheten kan ytterligare avgifter tillkomma.

Läs mer om eKrav i avsnittet med Vanliga frågor