Spiris
Min användarprofil
På Spiris navigerar du till de olika funktioner som du använder på Spiris plattform. Du hittar också information om vilka användare som har tillgång till de olika funktionerna och du har en översikt över dina fakturor från Spiris. Du är också här du byter e-postadress, lösenord och ändrar användarroller. Vill du veta mer klickar du på frågetecknet i menyn.
I Spiris under Min användarprofil kan den inloggade användaren ändra sitt namn och lösenord för inloggning till Spiris. Användarens e-post kan ändras av både användaren själv och administratören. Läs mer i avsnittet Redigera användaruppgifter.


Genom att välja länken öppnas ett fönster med användarvillkoren.

Logga in med ditt privata BankID. Klicka på länken Lägg till e-legitimation och följ instruktionerna. Du kan också kolla in avsnittet Aktivera och logga in med BankID för att läsa mer om hur du kopplar ditt BankID till Spiris.

Här kan du ändra ditt lösenord och lägga till tvåstegsverifiering för dig som enskild användare.
Om du har lagt till tvåstegsverifiering för din inloggning visas fler säkerhetsalternativ. De som är aktiverade markeras med en grön markering till vänster.

När du har aktiverat tvåstegsverifiering kan en säkerhetsnyckel användas på din enhet. Säkerhetsnyckeln gör det möjligt för dig att logga in utan din mobil.
För att lägga till en säkerhetsnyckel i Spiris behöver du ange ditt nuvarande lösenord till Spiris för att kunna fortsätta.

Om du har installerat och använder Authenticator-appen visas det här. Här kan du också välja Lägg till ny enhet. Den här funktionen är bra att använda om du ska skaffa en ny mobil eller om du exempelvis vill lägga till en ny enhet att kunna logga in på Spiris med.
- Välj länken och ange den sexsiffriga koden som du får via Authenticator-appen på din gamla mobil.
- Installera Authenticator-appen på din nya mobil om du inte redan har gjort det.
- Följ instruktionerna och skanna QR-koden med Authenticator-appen med din nya mobil.
- Välj Slutfört.

Om du använder tvåstegsverifiering bör du spara en engångskod på ett säkert ställe för att ta fram om du till exempel förlorar din mobil och inte kan logga in med hjälp av Authenticator-appen. Här kan du också generera en ny engångskod.

Du kan få säkerhetskoder skickade till dig via sms. De skickas då till mobilnumret du angett under Konto.

Du kan se den senaste aktiviteten på kontot och vilken enhet som användes.

Här får du en överblick av de enheter som du har använt när du loggat in på Spiris.