Hur återställer jag en anställds e-postadress?

Om den anställde finns upplagd med en annan e-postadress i ett annat företag i Spiris kan varken du eller den anställde ändra den. Du behöver då ta bort tillgången till den anställdes funktioner i anställningsregistret och återställa e-postadressen.

Du ska bara återställa e-postadressenen om den inte kan ändras av dig eller av den anställde.

Gör så här för att återställa e-postadressen:

  1. Välj Lön - Anställda.
  2. Markera den anställde i listan och välj fliken Anställning.
  3. Ta bort markeringen vid Den anställde registrerar tider/avvikelser och/eller Den anställde registrerar utlägg.
  4. Välj fliken Lön och markera som pdf vid Skicka lönebesked.
  5. Klicka på Spara.
  6. Välj fliken Personuppgifter.
  7. Klicka på Återställ e-postadress.
  8. Klicka på Spara.

Kopplingen mellan den anställdes uppgifter för Spiris funktioner och Lön kommer att tas bort när du återställer e-postadressen. När du sedan registrerar en ny e-postadress för den anställde och återaktiverar tjänsterna i anställningsregistret skapas en ny användare på spiris.se som kopplas till den anställdes uppgifter i löneprogrammet.

  1. Lägg in en ny e-postadress på fliken Personuppgifter.
  2. Ge tillgång till funktionerna för den anställde som du avmarkerade under punkt 3 och 4.
  3. Klicka på Spara.

Relaterade avsnitt

Sökord: mejladress