Hur tar jag bort/ångrar en felaktig inbetalning som är journalförd?

Du kan inte ta bort eller ångra en betalning som är journalförd. Sättet du kan åtgärda det på är att kreditera hela fakturan och skapa om den på nytt med rätt betaldatum eller helt utan betalning om det var detta som var felet. Läs mer om hur du går tillväga för att kreditera fakturan i hjälpavsnittet Skapa kreditfaktura.

Om ursprungsfakturan redan är betald behöver du endast registrera kreditfakturan som betald med samma konto och datum som betalningen på ursprungsfakturan om du vill att de kvittas på samma datum. Bra att tänka på är att den nya fakturan som du skapar kommer få ett nytt fakturanummer. Det kan därför vara bra att lägga in en kommentar på ursprungsfakturan med hänvisning till det nya fakturanumret för att underlätta spårningen i efterhand.

Om du arbetar med återrapportering av kundinbetalningar kan du matcha betalningen manuellt med det nya fakturanumret när kunden väl betalar in.

Titta gärna på filmerna Fel på kundfaktura som är journalförd och Fel på kundfaktura som är journalförd och betald.