Lägg upp en budget

Vill du arbeta smartare?

Du vet väl om att du kan använda Ekonomiöversikt, Budget & Prognos för att få en snabb överblick av företagets ekonomi. Ekonomiöversikt, Budget & Prognos innehåller även en budgetfunktion, inklusive prognos och uppföljning. Du laddar upp bokföringsdata från Visma Administration 2000 till Ekonomiöversikt, Budget & Prognos och därefter presenteras företagets nyckeltal i enkla grafer och du kan djupdyka i siffror och verifikationer eller skriva ut olika rapporter. Läs mer om tjänsten i avsnittet Ekonomiöversikt, Budget & Prognos eller på vår produktsida.

För att du ska kunna lägga upp en budget måste det bokföringsår som du vill lägga upp budgeten för vara upplagd.

  1. Välj Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år.

När du skapar ditt nya år måste du se till att du väljer rätt period för året och rätt kontoplanstyp. Läs mer i avsnittet Skapa företag.

  1. Välj Bokföring - Budget.
  2. Här kan du välja på Budgetnycklar, Resultatbudget, Resultatprognos, Balansbudget och Balansprognos.
  3. Budget kan läggas in för balanskonton (konton i klass 1 -2) och resultatkonton (konton i klass 3 - 8). Det vanligaste är att det finns en resultatbudget.

Nedan beskrivs hur du lägger upp Budgetnycklar, Resultatbudget/Resultatprognos och Balansbudget/Balansprognos.

Relaterade avsnitt