Visma Administration 500
Varför kan fakturan inte matchas vid återrapportering i formatet CAMT.054 (Nordea Corporate Express)?
I version 2024.0 och senare är det inga probem att matcha fakturor vid återrapportering i formatet CAMT.054 från Nordea. Har du en äldre version av programmet bör du uppdatera till den senaste versionen.
Nedanstående gäller endast versioner som är äldre än 2024.0:
I återrapporteringsfilen från Nordera Corporate Express kan fakturanumret finnas på 4 olika ställen (taggar):
<Strd><Nb>
<Strd><CdtrRefINf><Ref>
<Ustrd>
<Strd><AddtlRmtInf>
Om fakturanumret finns i <Strd><AddtlRmtInf> kommer inte programmet att automatiskt kunna matcha faktura och betalning. Du ser i så fall ett meddelande om detta i fältet Meddelande under tabellen.
Det du kan göra då är att manuellt välja de fakturanummer som betalningarna avser genom att göra följande:
- Läs in återrapporteringsfilen.
- Ställ dig på den rad som inte kan matchas.
- Kontrollera vilket fakturanummer betalningen avser. Det ser du längst ner i arbetsbilden i rutan Meddelande.
- Ställ dig i kolumnen Fakturanr och skriv in fakturanumret.
- Tryck på Enter för att göra matchningen.