Varför kan fakturan inte matchas vid återrapportering i formatet CAMT.054 (Nordea Corporate Express)?

I version 2024.0 och senare är det inga probem att matcha fakturor vid återrapportering i formatet CAMT.054 från Nordea. Har du en äldre version av programmet bör du uppdatera till den senaste versionen.

Nedanstående gäller endast versioner som är äldre än 2024.0:

I återrapporteringsfilen från Nordera Corporate Express kan fakturanumret finnas på 4 olika ställen (taggar):

<Strd><Nb>

<Strd><CdtrRefINf><Ref>

<Ustrd>

<Strd><AddtlRmtInf>

Om fakturanumret finns i <Strd><AddtlRmtInf> kommer inte programmet att automatiskt kunna matcha faktura och betalning. Du ser i så fall ett meddelande om detta i fältet Meddelande under tabellen.

Det du kan göra då är att manuellt välja de fakturanummer som betalningarna avser genom att göra följande:

  1. Läs in återrapporteringsfilen.
  2. Ställ dig på den rad som inte kan matchas.
  3. Kontrollera vilket fakturanummer betalningen avser. Det ser du längst ner i arbetsbilden i rutan Meddelande.
  4. Ställ dig i kolumnen Fakturanr och skriv in fakturanumret.
  5. Tryck på Enter för att göra matchningen.

Relaterade avsnitt