Varför kan betalningen från Handelsbanken inte kan uppdateras?

Om du läser in en återrapporteringsfil från Handelsbanken och får meddelandet Betalningar kan inte uppdateras, försök läsa in filen på nytt kan det bero på hur du har tagit ut dina rapporter från banken.

Hos Handelsbanken kan du välja att ta ut en rapport för både utländska betalningar och inhemska betalningar eller en för till exempel enbart inhemska betalningar. Det som kan ha hänt om du får det här meddelandet är att du har tagit ut båda rapporterna, vilket leder till att det blir dubbla betalningar i återrapporteringsfilen.

För att kontrollera om detta är problemet kan du öppna återrapporteringsfilen i till exempel Anteckningar/Notepad och söka efter ett fakturanummer. Fakturanumret du söker efter borde då visas på mer än 1 rad. Använd gärna Ctrl+F för att söka i filen.

Finns fakturanumret på mer än 1 rad kan återrapporteringsfilen inte läsas in i programmet. För att den ska kunna läsas in ska du se till att du endast använder en av rapporterna i Handelsbanken.

Relaterade avsnitt