Hur börjar jag använda OCR-nummer på mina fakturor?

För att använda dig av OCR-nummer på dina fakturor väljer du Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning. Där markerar du Arbeta med OCR-nummer.

När den här rutan är markerad kommer det att skapas ett OCR-nummer automatiskt när du skapar en faktura och det visas ett fält i fakturabilden där du ser OCR-numret.

Tänk på att du kan behöva stänga ner fakturafönstret efter att du har gjort ändringen i företagsinställningarna för att ändringen ska slå igenom.

Om du använder OCR-nummer på dina fakturor och skickar dem via Kivra, behöver du ha ett avtal med banken för att använda OCR-nummer. Har du inte det kan din kund inte betala fakturan via Kivra-appen, utan möts då av meddelandet: Meddelandet till mottagaren är inte en giltig OCR-referens.

Läs mer i fältförklaringarna för Arbeta med OCR-nummer och Antal tecken på OCR-nummer med fast längd.