Hur gör jag om jag har glömt att ansöka om skattereduktion i tid?

Om du glömmer att ansöka om skattereduktion eller skickar in din ansökan för sent till Skatteverket är du inte berättigad till någon ersättning, vare sig från Skatteverket eller din kund. Du har däremot rätt att sänka den utgående skatten med det belopp som motsvarar mervärdesskatten på den ersättning som uteblir. Läs mer på skatteverket.se.

I programmet hanterar du det här enklast genom att kreditera beloppet för den uteblivna skattereduktionen. Krediteringen ska göras i den redovisningsperiod när förlusten anses vara definitiv.

Gör så här:

  1. Välj Försäljning - Kundfakturor.
  2. Markera raden för den faktura du ska kreditera.
  3. Välj kommandot Skapa kreditfaktura.
  4. Markera Kopiera endast kunduppgifter.
  5. Klicka på OK.
  6. Infoga en textrad på första artikelraden och skriv till exempel "Utebliven skattereduktion". I kolumnen Summa skriver du in beloppet för den uteblivna skattereduktionen.
  7. Markera fakturan som skickad. Observera att kreditfakturan inte ska skickas till din kund, den här endast till för att du ska boka bort den uteblivna skattereduktionen.
  8. Välj kommandot Kvitta debet mot kredit.
  9. Kontrollera att det är rätt faktura du kvittar emot.
  10. Klicka på OK.
  11. Välj Skriv ut - Fakturajournal.
  12. Välj Skriv ut - Inbetalningsjournal.