Visma Administration 500
Inköp,
De uppgifter du anger här visas som förslag när du registrerar en ny leverantör i leverantörsregistret och när du registrerar nya leverantörsfakturor. När du registrerar en leverantörsfaktura med en leverantör du har inlagd i registret visas de inställningar du har gjort för leverantören. Om du registrerar en leverantörsfaktura utan att lägga upp leverantören i registret visas de inställningar du gör här.
Vill du arbeta med attestering i programmet ska du ta bort markeringen i rutan Markera registrerad leverantörsfaktura som attesterad.


När det här valet är markerat får du hjälp att automatiskt hämta korrekta uppgifter om din leverantör och föra över dem till leverantörsregistret.
När du väljer att skapa en ny leverantör, via antingen Inköp - Leverantörer eller i samband med att du registrerar en leverantörsfaktura, så visas dialogen Ny leverantör. Där kan du till exempel söka på din leverantörs organisationsnummer eller namn för att få upp korrekta adressuppgifter. När du har fått fram dessa klickar du på Hämta adress så förs adressuppgifterna över till leverantörsregistret. Ett smidigt sätt att få in korrekta uppgifter om leverantören.

Om du vill kunna ange transaktionsinformation på dina leverantörsfakturor ska du markera den här rutan. Då visas fältet Transaktionsinfo på leverantörsfakturan, fliken Faktura. Fältet Transaktionsinfo kommer bara att läggas till på de nya fakturor du skapar efter att du har aktiverat fältet. För fakturor som är skapade sedan tidigare kommer det inte att föreslås någon text i fältet för transaktionsinformation.
Du kan själv ange vad du vill använda för normalvärde för din transaktionsinformation. Du kan välja mellan Fakturanummer + Leverantörsnummer, Fakturanummer + Leverantörsnamn eller Tomt. Det du anger kommer att föreslås i fältet Transaktionsinfo på din leverantörsfaktura och visas först när du har valt leverantör. Den föreslagna texten går att ändra så länge fakturan inte är journalförd eller makulerad.
Om du tidigare har markerat Detaljerat i samband med att du skriver ut en leverantörsfakturajournal och på så sätt fått in transaktionsinformationen, är det bra om du skriver ut en leverantörsfakturajournal innan du ändrar den här inställningen. På så sätt behöver du inte manuellt gå igenom dina gamla fakturor och fylla i transaktionsinformationen.

Här anger du något av de betalningsvillkor du har upplagda. Om du inte kommer ihåg vilka betalningsvillkor du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt betalningsvillkor. Vill du läsa mer om listan, se hjälpavsnittet Betalningsvillkor, företagsinställningar.
Till höger om fältet visas betalningsvillkorets benämning eller beskrivning.

Här kan du skriva in eller välja namnet på den person som ska attestera dina leverantörsfakturor. Namnet visas som förslag när du registrerar en ny leverantörsfaktura. Har du markerat flera personer för Attest i registret Referens/Attest finns dessa valbara i listan. Genom att fälla ner listknappen kan du välja, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter. Du kan använda upp till 20 tecken.
Om du inte anger något i fältet För attest och läser in e-fakturor som innehåller en referens så är det den referensen som sätts som attestansvarig. Innehåller inte filen någon referens föreslås det som står i fältet Vår referens i leverantörsregistret.
Attestansvarig kan också anges direkt på leverantören.

Om du har den här funktionen aktiv föreslås ditt senast använda fakturadatum som fakturadatum när du skapar en ny leverantörsfaktura. Om funktionen inte är aktiv föreslås gårdagens datum.
Du aktiverar eller inaktiverar funktionen genom att klicka i rutan. När rutan är markerad är funktionen aktiv.

En markering här anger att du vill att fältet Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr alltid ska vara markerat på leverantören när du skapar en ny leverantör via Inköp - Leverantörer. Inställningen gäller inte om du skapar en ny leverantör via programdelen Inläsning underlag.
När Kopiera fakturanummer till OCR/Refnr är markerat på leverantören innebär det att leverantörsfakturans fakturanummer automatiskt kommer att kopieras till fältet OCR/Refnr när du registrerar din leverantörsfaktura.

Här anger du något av de leveranssätt du har upplagda. Om du inte kommer ihåg vilka leveranssätt du har att välja mellan kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt leveranssätt eller ändra ett befintligt. Vill du läsa mer om listan, se hjälpavsnittet Leveranssätt, företagsinställningar.
Till höger om fältet visas leveranssättets benämning eller beskrivning.

Här anger du något av de leveransvillkor du har upplagda. Om du inte kommer ihåg vilka leveransvillkor du har att välja mellan, kan du titta på listan genom att klicka på listknappen eller trycka på Alt+Pil ned. Där kan du också välja att lägga upp ett nytt eller ändra ett befintligt leveransvillkor. Vill du läsa mer om listan, se hjälpavsnittet Leveransvillkor, företagsinställningar.
Till höger om fältet visas leveransvillkorets benämning eller beskrivning.

Markera den här rutan om du vill att alla leverantörsfakturor som läses in som e-fakturor ska markeras som attesterade. En markering i rutan innebär att alla leverantörsfakturor automatiskt kommer med på nästa leverantörsfakturajournal när de är registrerade.

Om du vill arbeta med attestering för de leverantörsfakturor som registreras manuellt i programmet ska det inte vara någon markering i den här rutan. Du måste då markera rutan Attesterad på leverantörsfakturan för att den ska komma med på leverantörsfakturajournalen.
Vill du inte arbeta med attestering av leverantörsfakturor markerar du den här rutan. En markering i rutan innebär att alla leverantörsfakturor automatiskt kommer med på nästa leverantörsfakturajournal när de är registrerade.

Om du markerar den här rutan kommer de extra rader som skapas på kostnadskontot vid en periodisering inte att komma med på leverantörsfakturajournalen.
Om du låter rutan vara omarkerad kan du enkelt se på journalen vilket balanskonto och kostnadskonto som är kopplat till fakturan.

Här kan du skriva in eller välja namnet på en kontaktperson på ditt företag. Detta visas som förslag när du lägger in en ny leverantör i leverantörsregistret. Om du markerat flera personer för Vår referens i registret Referens/Attest finns dessa valbara i listan. Genom att fälla ner listknappen kan du välja, lägga upp ny eller ändra befintliga uppgifter. Du kan använda upp till 25 tecken.