Balansbudget

Balansbudgeten används som ett led i arbetet att få fram en rättvisande likviditetsbudget. Den används också för att beräkna nyckeltal på budgeterade värden.

Balansbudgeten kan hämta sina saldon på flera olika sätt i programmet:

Ingående balans Saldot skrivs in manuellt eller hämtas från utfall, annan budget, prognos eller simulering.
Motbokningar från resultatkonton Saldot hämtas från resultatbudgeten.
Lån (amorteringar m m) Du kan lägga upp bankkonton och lån som påverkar budget och likvida medel direkt genom amorteringar etc.
Avskrivningar (värdeminskningar) Programmet beräknar dessa automatiskt på de konton som du anger.
In- och utbetalningar för periodiseringar Budgeten tar hänsyn till de periodiseringar du lägger upp.
Företagsskatt (F-skatt) Företagsskatten hämtas från de grunduppgifter du skrivit in och påverkar balans- och likviditetsbudgeten.
   

Saldon kan justeras genom att registrera övriga händelser, t ex köp av fastighet eller inventarier eller genom ändring av motbokningsregler.

Relaterade avsnitt

Arbetsbilden budget, prognos och simulering
Balans
Övriga händelser