Visma Analys
Arbetsgång Prognos
Nedan följer ett förslag på arbetsgång då du arbetar med budget och simulering.
 1. Öppna rätt programdel
 1. Öppna rätt programdel
                                                        Välj Ekonomisk analys genom att klicka på knappen ovanför fältet Arbeta med. Välj sedan Arbeta med - Utfall & budget.
 2. Importera ekonomidata för det år du vill arbeta med
2. Importera ekonomidata för det år du vill arbeta med
                                                        När du skapar en prognos måste utfall finnas inläst för aktuellt räkenskapsår i form av SIE4 (transaktioner).
Läs mer i avsnittet Importera SIE-fil - Ekonomisk analys.
 3. Kontrollera att samtliga konton är kopplade till baskontoplanen
3. Kontrollera att samtliga konton är kopplade till baskontoplanen
                                                        Läs mer i avsnittet Koppla okopplade konton.
 4. Fyll i nyckeltalsuppgifterna
4. Fyll i nyckeltalsuppgifterna 
                                                        Detta gör du om du vill använda prognosen för nyckeltalsberäkningar. Nyckeltalsuppgifterna är unika för varje prognos. Läs mer i avsnittet Nyckeltalsuppgifter.
 5. Skapa ny prognos
5. Skapa ny prognos
                                                        Detta gör du genom att välja Importera/Skapa nytt.
 6. Välj period och budget
6. Välj period och budget
                                                        Välj för vilken period som utfall ska hämtas och vilken budget som saldon för resterande period ska hämtas från.
När du hämtar uppgifter till prognosen från en budget hämtas förutom saldon även grunduppgifter, motbokningsregler för resultatkonton, automatiska beräkningar och likvidpåverkan för balanskonton. Har du lagt upp budgetnycklar i den budget som du hämtar uppgifter från så kommer även dessa med.
 7. Namnge prognosen och fyll i en eventuell beskrivning
7. Namnge prognosen och fyll i en eventuell beskrivning
                                                        Du kan komplettera den beskrivande texten när som helst. Om du inte namngett prognosen kan du göra detta när samtidigt som den sparas. Läs mer i avsnittet Beskrivning.
 8. Gå igenom flikarna under Grunduppgifter
8. Gå igenom flikarna under Grunduppgifter
                                                        Läs mer i avsnittet Grunduppgifter
 9. Ingående balanser hämtas från inläst utfall
9. Ingående balanser hämtas från inläst utfall
                                                        Uppdatering av ingående balanser kan du göra genom Kommando - Hämta saldon. Läs mer i avsnittet Ingående balanser.
 10. Lägg upp de bankkonton och lån företaget har
10. Lägg upp de bankkonton och lån företaget har
                                                        Ange procentsatserna för ränta och betalningstid för ränta och amorteringar. Du kan lägga upp ett bankkonto/lån per balanskonto. Ange interimskonto, d v s var räntan ska bokas varje månad tills in- eller utbetalning av ränta sker. Ange kostnads-/intäktskonto för räntan för att den ska bokas rätt i resultatbudgeten. Läs mer i avsnittet Bankkonton och lån.
 11. Lägg upp eventuella budgetnycklar
11. Lägg upp eventuella budgetnycklar
                                                        Detta gör du under Arbeta med - Budgetnycklar. Du bör använda budgetnycklarna om fördelningen över månaderna inte är jämn.
Läs mer i avsnittet Budgetnyckel.
 12. Justera resultatbudgeten och kontrollera att rätt motbokningsregel används på kontona
12. Justera resultatbudgeten och kontrollera att rätt motbokningsregel används på kontona
                                                        Kontrollera att de stämmer överens med de regler företaget använder och gör eventuella justeringar. Kontrollera att det finns motbokningsregler på alla använda konton.
Läs mer i avsnitten Resultat, budget och Motbokningsregel.
 13. Kontrollera hur kontona i balansbudgeten påverkar likviditeten
13. Kontrollera hur kontona i balansbudgeten påverkar likviditeten
                                                        Kontrollera att de stämmer överens med de regler företaget använder och gör eventuella justeringar. Läs mer i avsnitten Balans och Likviditet.
 14. Registrera eventuella övriga händelser
14. Registrera eventuella övriga händelser
                                                        En del affärshändelser hanteras inte automatiskt av programmet när resultat- och balansbudget fylls i, t ex köp eller försäljning av anläggningstillgångar eller fastigheter.
När du tittar igenom din prognos kan du upptäcka justeringar som behöver göras med hjälp av en Övrig händelse. Denna transaktion täcks inte av den ordinarie hanteringen via motbokningsregler och inställningar på balanskonton. Händelser mellan olika balanskonton hanteras via en Övrig händelse.
Läs mer i avsnittet Övriga händelser.
 15. Kontrollera likviditetsprognos
15. Kontrollera likviditetsprognos
                                                        För utfallsmånaderna sker inga beräkningar. In- och utbetalningar för dessa månader hämtas från inläst utfall (SIE4-fil).
 16. Skriv ut eller förhandsgranska prognosen.
16. Skriv ut eller förhandsgranska prognosen.
                                                        Läs mer i avsnittet Utskrift av budget, prognos eller simulering
 17. Fastställ prognosen
17. Fastställ prognosen
                                                        Du kan göra flera prognoser för ett och samma år. Den prognos som är mest trolig fastställer du. Du kan fastställa en prognos per år. Du kan när som helst byta genom att fastställa en annan prognos . Den första prognos du gör fastställs automatiskt.
I programdelarna Balans- och resultaträkning och Nyckeltal kan du visa en kolumn som innehåller den fastställda prognosen.
 18. Skapa rapporter i rapportdelen som innehåller utfall eller fastställd prognos
18. Skapa rapporter i rapportdelen som innehåller utfall eller fastställd prognos
                                                        Skapa rapporter i rapportdelen som innehåller utfall eller fastställd prognos. Läs mer i avsnittet Rapporter.