Lägg upp nytt företag

Om du startar Visma Anläggningsregister från Visma Byråstöd/Visma Advisor Connect är företag redan valt och du kommer direkt in i programmet. Om du alltid startar Visma Anläggningsregister från Visma Byråstöd/Visma Advisor Connect finns det ingen anledning att lägga upp företagsuppgifterna i Visma Anläggningsregister. I det fallet har du kunduppgifterna, d v s företagsuppgifterna, i Visma Byråstöd/Visma Advisor Connect.

Om du startar Visma Anläggningsregister fristående ska du börja med att välja det företag du vill arbeta med. Om det är första gången du använder programmet måste du börja med att lägga upp ett företag. Om du skulle ha en säkerhetskopia från Visma Anläggningsregister sedan tidigare, från din dator eller från en annan dator, kan du i stället välja att installera företaget från säkerhetskopian. Se avsnittet Installera från säkerhetskopia för mer information om detta.

När du lägger upp ett nytt företag kan du, i alla arbetsbilder klicka på Avbryt om du blir osäker på något. När du gör det avslutas guiden för nytt företag och något nytt företag läggs inte upp.

Gör så här för att lägga upp ett nytt företag:

  1. Välj Arkiv - Öppna företag.
  2. Klicka på Nytt.

Nu startar en guide som leder dig igenom de olika arbetsbilder du måste gå igenom, så att du inte glömmer några uppgifter.

Första steget i guiden är Företagsuppgifter. Detta är samma arbetsbild som du kommer till när du väljer Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsuppgifter. Du kan välja att enbart lägga in information i de obligatoriska fälten. Vill du redan nu lägga in övriga uppgifter klickar du på Visa adressuppgifter.

  1. Skriv in namnet på företaget i fältet Namn.
  2. Skriv in organisationsnumret i fältet Organisationsnummer.

Dessa båda fält måste du fylla i för att kunna gå vidare.

  1. Klicka på Visa adressuppgifter om du vill lägga in adressuppgifterna och skriv in de övriga uppgifter du tycker är relevanta.
  2. Klicka på Fortsätt när du är klar.

Nästa dialogruta som visas är Företagsinställningar. Det är samma arbetsbild som du kommer till när du väljer Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar.

Här gör du företagsinställningarna för ditt nya företag. Du kan ändra inställningarna senare.

  1. Välj hur många månader du vill att en avskrivningsperiod ska vara.

Detta val påverkar t ex hur ofta du blir påmind om att det är dags att göra avskrivning.

  1. Välj vad du vill ha som förslag på avskrivningsstart när du lägger upp en ny tillgång.
  2. Lägg eventuellt in ett startnummer för tillgångarnas nummerserie. Detta visas som förslag när du registrerar en ny tillgång och räknas upp efterhand.

Du anger nummerserien genom att skriva det nummer som ska komma som förslag nästa gång du skapar en tillgång. Du kan ändra serienumret när du registrerar en tillgång, om du skulle vilja använda ett annat nummer för någon särskild tillgång.

Du kan ändra detta fält i arbetsbilden för företagsinställningar när som helst. Du kan t ex ange en nummerserie, registrera de tillgångar som hör till den, ange en ny nummerserie och registrera de tillgångar som hör till den o s v.

  1. Markera rutan Använd resultatenheter och projekt på balanskonton, om du vill ha resultatenheter och projekt på bokföringsunderlagens balanskonton.

Du kan alltid märka tillgångar med ett projektnummer, antingen du har markerat den här rutan eller inte, men om du vill få ut en fördelning per projekt på bokföringsunderlagen måste denna ruta vara markerad.

  1. Om du använder Visma Bokslut väljer du om du vill ha en fråga om bokslutsbilaga varje gång du sparar en tillgång av typen Markanläggning eller Markanläggning 75%.
  2. Välj vilket förslag du vill ha för beräkning av avskrivningarna, när du lägger upp en ny tillgång med typen Markanläggning 75%.

Läs mer i avsnittet Företagsinställningar.

  1. Klicka på Fortsätt när du är klar.

Nu visas bilden Räkenskapsår.

  1. Lägg in uppgifter för det första räkenskapsår du vill kunna arbeta med, för det företag du håller på att lägga upp. Du måste använda formen ÅÅÅÅ-MM-DD eller ÅÅ-MM-DD när du anger datum.

Som förslag till Årets start visas alltid första datum för aktuellt år. Om verksamheten startade det år du lägger upp kan du ange exakt startdatum, för att de skattemässiga avskrivningarna ska bli rätt. Startar du t ex ditt företag den 7:e januari kan du alltså ange detta datum. Även när du avslutar ett företag kan du ange ett slutdatum som är annat än sista dagen i månaden. Om du har lagt upp ett år med ett "udda" startdatum kan du inte lägga upp något år före det. Om du har lagt upp ett år med "udda" slutdatum kan du inte lägga upp något år efter det.

  1. Skriv eventuellt in en förklarande text eller en annan kommentar för räkenskapsåret, om du tycker det behövs. Det gör du i så fall i fältet Anteckningar.

Om din verksamhet har varit aktiv några år bör du lägga in de fyra senaste åren och lägga in tidigare skattemässigt redovisat värde för maskiner/inventarier och patent. Detta är till för de skattemässiga utskrifterna. Det är enbart för det första år du lägger upp som du kan ange tidigare år.

Gör så här om du vill lägga in uppgifter om tidigare år:

  1. Klicka på Visa tidigare årsuppgifter.
  2. Lägg in de uppgifter som behövs i den här bilden.

För det år som din verksamhet startade kan du ange exakt startdatum, för att de skattemässiga avskrivningarna ska bli rätt, se ovan.

  1. Klicka på Fortsätt när du är klar.

Nu visas bilden Register. Här väljer du någon av programmets kontoplaner, om du vill importera konton från Visma Administration eller om du vill hämta kontoplanen från ett mallföretag som du skapat i Visma Anläggningsregister. Du kan även hämta andra register från mallföretaget såsom t ex användare, leverantörer och trädstruktur. Det kan du göra även om du väljer att importera en standardkontoplan eller en kontoplan från Visma Administration.

BAS 96 eller senaste BAS väljer du för att importera en standardkontoplan. Dessa standardkontoplaner finns tillgängliga direkt från Visma Anläggningsregister. Om du inte vill importera någon kontoplan alls utan själv lägga upp de konton som behövs, klickar du på Tom kontoplan.

  1. Välj kontoplan.

Importera kontoplan innebär att du importerar kontoplanen från det företag du väljer i Visma Administration, med de anpassningar du har gjort där.

Om du vill importera en kontoplan från Visma Administration gör du så här:

  1. Välj Kontoplan från Visma Administration.
  2. Klicka på Importera kontoplan och ange sökväg till företaget.
  3. Klicka på Bläddra och leta upp företagets mapp.

Nu visas en dialogruta där du markerar vilka konton du vill importera till Visma Anläggningsregister. Vill du importera samtliga konton klickar du på knappen Markera alla. De konton du behöver i anläggningsregistret är konton för anläggningstillgångar, ackumulerade avskrivningar, resultatkonton för avskrivningar samt konton för vinst och förlust vid avyttring av anläggningstillgångar. Ju färre konton du importerar desto färre har du att söka bland när du arbetar med programmet.

  1. Markera de konton du vill importera.
  2. Klicka på OK när du är klar.

Om du vill importera ett eller flera register från ett mallföretag gör du så här:

  1. Markera rutan Basera på mallföretag.
  2. Klicka på Bläddra-knappen till höger om rutan Basera på mallföretag.

Nu visas en dialogruta med de företag du kan hämta register ifrån. Om du saknar något företag i listan beror det på att företaget inte har öppnats i den senaste versionen av programmet.

  1. Markera företaget du vill hämta uppgifter ifrån och klicka på knappen Nästa.
  2. Markera de register du vill importera. Om något eller några register är gråmarkerade finns ingen information att hämta från dessa.

Om du valt att importera en standardkontoplan eller en kontoplan från Visma Administration ska du inte markera registret Konto/Tillgångstyper. Gör du det kommer kontona att hämtas från mallföretag istället för från standardkontoplanen eller Visma Administration.

  1. Klicka på Nästa för att gå vidare.
  2. Klicka på Slutför för att skapa företaget.

Nu läggs det nya företaget upp, med de uppgifter du har skrivit in och de val du har gjort. Om du skulle behöva ändra något kan du göra det direkt genom att gå till menyn Företagsunderhåll.