Skapa tillgångsrapport

I rapportgeneratorn kan du skapa en ny, egen tillgångsrapport. Gör så här:

  1. Välj Arkiv - Rapportgeneratorn.
  2. Klicka på knappen Ny tillgångsrapport eller välj Arbeta med - Ny rapport i menyn.
  3. Skriv in ett namn på rapporten vid Rapportnamn. Två rapporter som finns sparade i samma mapp kan inte ha samma namn.

Du kan när som helst, så fort du har gett rapporten ett namn, avsluta guiden och spara det du hittills har gjort genom att klicka på knappen Slutför. Om du vill avbryta utan att spara klickar du på Avbryt. När du vill förhandsgranska det du har gjort klickar du på knappen Förhandsgranska.

Under tiden du arbetar med rapporten kan du ange statusen Utkast. Du visar att rapporten är klar genom att ta bort markeringen i rutan Utkast.

  1. Välj orientering och inställningar.
  2. Skriv in en rapportbeskrivning om du tycker det behövs. Beskrivningen visas sedan som tooltip när du pekar på rapporten i Utskriftscentralen.
  3. Klicka på Fortsätt när du är klar.
  4. Välj vilka kolumner du vill ha med på rapporten genom att markera Ta med för respektive fält.

Ett praktiskt arbetssätt är att först välja de kolumner du ska ha med på rapporten och sedan klicka i rutan Visa endast valda rader. Då visas endast de rader du har valt och listan blir mer överskådlig.

  1. Gör inställningarna för respektive kolumn. Det gör du genom att klicka i rutan Ta med för respektive fält.

Standardvärden visas automatiskt, så du måste inte göra några andra inställningar än att kontrollera att bredden räcker till. Om bredden inte räcker till visas siffror under Bredd % i rött.

Du klickar på plus- respektive minustecknet för att öppna eller stänga visningen av innehållet i en mapp. Vill du arbeta med ännu fler inställningar kan du aktivera dessa genom att klicka i rutan Visa fler redigeringskolumner.

  1. Välj Fortsätt när du är klar.
  1. Ange de rubriker du vill ha. I kolumnen Rubriktext visas de förinställda rubrikerna för de kolumner du har valt. Du kan ta bort rubriken eller ändra den.
  2. Ange vilken stiltyp du vill ha för rubrikerna. Du använder samma stiltyper som för kolumnernas innehåll och gör på samma sätt.
  3. Välj Fortsätt när du är klar.
  4. Ange om du vill ha några urval när du skriver ut rapporten.

För vissa kolumner kan alternativet enbart vara Urvalet anges när man kör rapporten. I så fall visas den texten i kolumnen Urval.

För vissa kolumner kan du ange vilka urval det ska gå att göra. I så fall visas ingen text under Urval. Istället visas en knapp med tre prickar på när du klickar på en sådan rad. Klickar du på den visas en dialogruta där du väljer vilka urval du ska kunna göra.

  1. Klicka på Slutför när du är klar.

Om rapporten är helt klar ska du se till att den visas som Aktiv och inte som Utkast.

Relaterade avsnitt

Redigera rapport/etikett
Rapportinställningar