Visma Anläggningsregister
Skapa tillgångsrapport
I rapportgeneratorn kan du skapa en ny, egen tillgångsrapport. Gör så här:
- Välj Arkiv - Rapportgeneratorn.
- Klicka på knappen Ny tillgångsrapport eller välj Arbeta med - Ny rapport i menyn.
- Skriv in ett namn på rapporten vid Rapportnamn. Två rapporter som finns sparade i samma mapp kan inte ha samma namn.
Du kan när som helst, så fort du har gett rapporten ett namn, avsluta guiden och spara det du hittills har gjort genom att klicka på knappen Slutför. Om du vill avbryta utan att spara klickar du på Avbryt. När du vill förhandsgranska det du har gjort klickar du på knappen Förhandsgranska.
Under tiden du arbetar med rapporten kan du ange statusen Utkast. Du visar att rapporten är klar genom att ta bort markeringen i rutan Utkast.
- Välj orientering och inställningar.
- Skriv in en rapportbeskrivning om du tycker det behövs. Beskrivningen visas sedan som tooltip när du pekar på rapporten i Utskriftscentralen.
- Klicka på Fortsätt när du är klar.
- Välj vilka kolumner du vill ha med på rapporten genom att markera Ta med för respektive fält.
Ett praktiskt arbetssätt är att först välja de kolumner du ska ha med på rapporten och sedan klicka i rutan Visa endast valda rader. Då visas endast de rader du har valt och listan blir mer överskådlig.
- Gör inställningarna för respektive kolumn. Det gör du genom att klicka i rutan Ta med för respektive fält.
Standardvärden visas automatiskt, så du måste inte göra några andra inställningar än att kontrollera att bredden räcker till. Om bredden inte räcker till visas siffror under Bredd % i rött.
Du klickar på plus- respektive minustecknet för att öppna eller stänga visningen av innehållet i en mapp. Vill du arbeta med ännu fler inställningar kan du aktivera dessa genom att klicka i rutan Visa fler redigeringskolumner.

För att kunna se alla kolumnerna nedan måste Visa fler redigeringskolumner vara markerat.

Bredden räknas i procent av rapportens totala bredd. Varje kolumn har ett standardvärde som visas automatiskt. Du måste kontrollera att bredden räcker till. Om den inte gör det visas siffrorna under Bredd i rött. Du åtgärdar det genom att antingen backa och välja Liggande orientering eller genom att minska bredden för några kolumner genom att skriva in ett annat värde för bredden på dem.

Här väljer du om du vill gruppera rapporten på kolumnvärdet. Skillnaden blir enligt exemplen nedan.
Exempel på en rapport av typen resultatenheter, utan gruppering:
Tillgångsnummer | Tillgångsbenämning | Resultatenhet | Fördelning |
---|---|---|---|
A100 | Bil A | Res1 | 50 |
A100 | Bil A | Res2 | 50 |
A101 | Bil B | Res1 | 100 |
A102 | Bil C | Res4 | 40 |
Exempel på en rapport av typen resultatenheter, med gruppering på tillgångar:
Resultatenhet | Fördelning | |
---|---|---|
Tillgång: A100 Bil A | ||
Res1 | 50 | |
Res2 | 50 | |
Tillgång: A101 Bil B | ||
Res1 | 100 | |
Tillgång: A102 Bil C | ||
Res4 | 70 |

Du kan välja justering av innehållet i kolumnen. Om du vill ändra justering klickar du på rätt rad under Justera, klickar på den listpil som visas och väljer Vänster, Centrera eller Höger.

Den här justeringen, d v s den som visas nedanför listan, använder du för att justera hela raden. Om din lista innehåller så många kolumner att det blir två rader, kan du ange olika justering för rad 1 och 2.

Här väljer du i vilken ordning, från vänster till höger, som de olika kolumnerna ska placeras på utskriften. Om du vill ändra ordning klickar du på rätt rad under Kol nr, klickar på den listpil som visas och väljer där var kolumnen ska placeras.

Om du vill ha med många olika kolumner på utskriften och de helt enkelt inte får plats på en rad, kan du välja vilken rad, 1 eller 2, som respektive kolumn ska placeras på.

Här väljer du vilken eller vilka kolumner rapporten ska sorteras på. Om du vill ändra sortering klickar du på rätt rad under Sortera, klickar på den listpil som visas och väljer där hur kolumnen ska påverka sorteringen. Rapporten sorteras på det du väljer som Första. Om en kolumn har flera likadana värden, efter att förstasorteringen är genomförd, sorteras dessa på Andra, o s v.

Här kan du ställa in stiltyp för innehållet i kolumnen.
Stiltyperna är fasta. Definitionen av stiltyperna, d v s vilka teckensnitt, stil och storlek de ska ha, ställer du in med hjälp av Arkiv - Rapportinställningar. Om du vill ändra justering klickar du på rätt rad under Stiltyp, klickar på den listpil som visas och väljer Rubrik, Underrubrik, Ledtext eller Brödtext.

En del fält innehåller värden och ett sådant fält kan du välja att få summerat vid utskriften. Klicka i så fall i den här rutan. Summan placeras längst ner i fältets kolumn, på utskriftens sista sida. Om du har grupperingar, så visas en summa efter varje gruppering, samt totalsumma längst ner.
Markerar du rutan Sidbryt efter gruppering sidbryts rapporten efter det fält du valt att gruppera rapporten på.
- Välj Fortsätt när du är klar.
- Ange de rubriker du vill ha. I kolumnen Rubriktext visas de förinställda rubrikerna för de kolumner du har valt. Du kan ta bort rubriken eller ändra den.
- Ange vilken stiltyp du vill ha för rubrikerna. Du använder samma stiltyper som för kolumnernas innehåll och gör på samma sätt.
- Välj Fortsätt när du är klar.
- Ange om du vill ha några urval när du skriver ut rapporten.
För vissa kolumner kan alternativet enbart vara Urvalet anges när man kör rapporten. I så fall visas den texten i kolumnen Urval.
För vissa kolumner kan du ange vilka urval det ska gå att göra. I så fall visas ingen text under Urval. Istället visas en knapp med tre prickar på när du klickar på en sådan rad. Klickar du på den visas en dialogruta där du väljer vilka urval du ska kunna göra.
- Klicka på Slutför när du är klar.
Om rapporten är helt klar ska du se till att den visas som Aktiv och inte som Utkast.
Relaterade avsnitt
![]() |
Redigera rapport/etikett |
![]() |
Rapportinställningar |