Avstämning mellan bokföring och reskontra
Vid varje månadsavslut bör du göra en avstämning mellan din bokföring och kundreskontra respektive leverantörsreskontra. Om din bokföring inte stämmer överens med reskontran, kan du gå igenom följande:
- Reskontran. Gå tillbaka i månaderna för att se när din reskontra började misstämma mot din bokföring. Gå igenom din reskontra och kontrollera att det är rätt fakturor som är med på journalerna om du använder exempelvis Visma Fakturering.
Saknar du någon faktura som ska vara med, kan det bero på att fakturadatumet är felaktigt på fakturan eller att det finns en betalning på fakturan med felaktigt datum.
Finns det fakturor som inte ska vara med på reskontran, beror det troligtvis på att betaldatumet är felaktigt eller att det saknas en betalning på fakturan. Gå in i fakturaregistret och välj slutbetalda i urval. Markera fakturan och klicka på betalningar för att se om det finns några felaktigheter på de betalningar som finns registrerade. När det gäller leverantörsfakturor markerar du fakturan och klickar på betalningar.
- Bokföringen. När du har kontrollerat att reskontran stämmer, kan du gå igenom det som är bokfört på de konton som du använder i bokföringen för kundfodringar eller leverantörsskulder.
Har du automatisk överföring från reskontran kontrollerar du först att det inte finns något annat registrerat på kontot, än det som registrerats automatiskt. Kontrollera att du inte gjort några ändringar på de verifikat som är registrerade.
Du bör kontrollera att ingående balans är korrekt. Har du haft företaget även föregående år, ska ingående balans vara samma som utgående balans för föregående år, efter att bokslutet är klart.
Stämmer även det här får du gå igenom alla verifikationer och jämföra dem med journalerna så att det är rätt bokfört. Därefter får du kontrollera att journalerna stämmer överens med bokföringsunderlaget.
Kontrollera även att det inte finns någon faktura som finns med på mer än en journal.
Obs! Din redovisningsbyrå kan hjälpa dig med avstämningen om du behöver ytterligare hjälp.