Kostnadsställen

Kostnadsställen använder du om du vill särredovisa något på ett konto. Det kan t ex vara att du vill särredovisa försäljning av olika artiklar på ett försäljningskonto.

De konton där du vill använda kostnadsställen måste vara markerade för det i kontoplanen. I programmet kan du använda obegränsat antal med kostnadsställen.

Uppläggning av kostnadsställe

  1. Välj Arbeta med - Kostnadsställe.
  2. Klicka på Ny. Markören ställer sig då i rutan Nr.

  1. Här skriver du in kostnadsställets nummer som t ex kan vara 1, A1 osv.
  2. Skriv också in ett namn på kostnadsstället, detta gör att det underlättar för dig att komma ihåg vad kostnadsstället gäller.

Markera konto med ett kostnadsställe

  1. Välj Arbeta med - Kontoplan och markera det konto du vill ange ett kostnadsställe på.
  2. Klicka på Ändra.
  3. Välj inställning genom att använda listpilen bredvid Kostnadsställe.

Inne på funktionen Kostnadsställen kan du även ändra eller radera kostnadsställen som du inte längre vill ha kvar. Du markerar kostnadsstället och klickar på Ändra, därefter gör du ändringarna eller väljer du Radera.

Obs! Kostnadsställen som du lägger upp ett år följer med över till nästa år. Om du ändrar på ett kostnadsställe som var med i förgående år ändras det också i förgående år. För att undvika detta är det bättre om du lägger upp ett nytt kostnadsställe. Det går att lägga upp obegränsat med kostnadsställen.

Utskrifter per kostnadsställe

Anger du kostnadsställe 0 - 0 får du en summering av alla kostnadsställen. Du kan även ange t ex 10 - 10 och får då en utskrift som gäller endast kostnadsställe 10. Kostnadsställen följer företagets räkenskapsår och avslutas samtidigt som du gör årsavslut. Själva kostnadsställena finns kvar men saldona nollställs.