Återställning av säkerhetskopia

Om olyckan är framme kan du behöva lägga tillbaka en tidigare skapad säkerhetskopia. Allt arbete som är gjort efter det att säkerhetskopian skapades kommer att gå förlorad och måste göras om.

Arbetar du i nätverk, kontakta systemansvarig för att lägga tillbaka säkerhetskopian.

Gör så här för att återställa en säkerhetskopia:

  1. Välj Arkiv - Säkerhetskopiering - Återställ säkerhetskopia.

Här kan du välja att återställa alla bokslut för samtliga företag på säkerhetskopian eller välja att återställa ett eller flera enskilda bokslut.

Om hela säkerhetskopian ska återställas klickar du på Alla företag/bokslut. Om det endast gäller ett urval av bokslut klickar du på Välja Bokslut. För att avbryta återställningen klickar du på Avbryt.

När du gjort ditt val anger du från vilken enhet du vill återställa säkerhetskopian ifrån.

  1. Välj enhet i fältet Leta i och leta dig fram till rätt mapp där säkerhetskopian är skapad.
  2. Markera säkerhetskopian och klicka på Öppna för att starta återställningen.

Om du har valt att välja bokslut får du en fråga för varje bokslut som finns med på säkerhetskopian.

Du tar ställning till om bokslutet ska återställas genom att klicka på Ja eller Nej.

Det är detta bokslut som föreslås automatiskt när du väljer Arkiv - Öppna.

När du återställer från en säkerhetskopia, sparas automatiskt en säkerhetskopia under C:\ProgramData\SPCS\SPCS Bokslut\SavedBeforeRestore.