Visma Byråstöd
Bevakningslistor
Funktionen Bevakningslistor använder du för att få en överblick av uppdragens status, följa upp dina uppdrag och kontrollera att alla uppdrag blir genomförda.
Allt eftersom du har genomfört aktiviteter i dina uppdrag kan du gå till bevakningslistan och klarmarkera aktiviteten.
Det finns färdiga bevakningslistor som du kan använda men du kan också skapa nya bevakningslistor anpassade efter vilka uppdrag du utför åt dina kunder. Bevakningslistor som du skapar själv kan vara personliga eller gemensamma för byråns medarbetare.
I kundregistret under fliken Uppdragsval markerar du vilka uppdrag du utför åt dina kunder och vilka medarbetare som är ansvariga/deltar i uppdraget. Kunden visas sedan i de bevakningslistor där uppdragen som utförs finns med.


Valen under Period varierar beroende på vilka uppdrag bevakningslistan innehåller.

Du kan endast redigera bevakningslistor av typen Egen eller Gemensam.

Starta något av de program som används för den kund du har markerad i listan. Du anger vilka program som kan startas under Kunder fliken Program och tjänster.

För att du ska få en bättre överblick och snabbt hitta det du söker i en lista kan du göra specifika urval.
Urvalsfunktionen hittar du ovanför listan som du vill göra dina urval på. För att fälla ut funktionen klickar du på Urval.
Gjorda urval är personliga och kopplade till din inloggning. De sparas när programmet stängs och aktiveras automatiskt nästa gång du använder urval igen. Du kan ta bort alla val och på nytt visa hela listan genom att välja Återställ eller markera Använd inte urval.

Genom att markera Visa även inaktiva bevakningslistor visas alla bevakningslistor även de som är inaktiva.
Du bestämmer om en bevakningslista är aktiv eller ej i fönstret Ny bevakningslista.


Kolumnstatus är en urvalstyp som du hittar under Urval. Här gör du först urval på en kolumn för att sedan kunna göra urval på kolumnens status. Status Klarmarkerad betyder att alla kunder som har en markering i vald kolumn kommer med i listan.


Du kan använda max 100 tecken för att beskriva bevakningslistan.

Här visas de kolumner som du lägger till i bevakningslistan. Kunderna i listan är fiktiva.
Vill du ändra ordningen på dina kolumner klickar du på kolumnen, håller ned musknappen och drar kolumnen och släpper den på den nya placeringen.

Du kan använda max 50 tecken till namnet.

I listan Välj kolumner blir de kolumner du själv skapat markerade med *. Det är endast användare med behörigheten Byråadministratör som får skapa ny kolumn.

Det finns tre typer av Bevakningslistor:
Standard | Ett antal standardlistor medföljer programmet, de går ej att redigera. Du kan dock kopiera listan, döpa om den och därefter redigera innehållet. Vill du inte se standardlistorna ställer du dig på listan, väljer Redigera och sedan tar du bort krysset vid Aktiv. |
Egen | Används för att skapa personliga bevakningslistor. |
Gemensam | Används för att skapa gemensamma bevakningslistor som kan användas av alla medarbetare. |

Redovisning, Lönehantering och Skattedeklaration är uppdrag som görs månadsvis medan övriga uppdrag är årsbaserade. Du kan inte kombinera månads- och årsbaserade uppdrag i samma lista.

Det är endast användare med behörigheten Byråadministratör som får ändra/ta bort kolumner som byrån själv har skapat. Dessa kolumner är markerade med *.
Relaterade avsnitt
![]() |
Skapa bevakningslista |
![]() |
Bevaka uppdrag och klarmarkera aktiviteter |
![]() |
Redigera bevakningslista och kolumner |