Visma Byråstöd
Byråunderhåll
Under Byråunderhåll finns de inställningar som du kan göra för din byrå samlade.
Du skriver till exempel in dina företagsuppgifter under Byråuppgifter, gör inställningar för uppdrag och interaktion med andra program under Byråinställningar och sökvägar till programfiler under Programinställningar.
Det är viktigt att du anger så fullständiga uppgifter som möjligt under Byråunderhåll, eftersom de är nödvändiga exempelvis då du ska söka anstånd och lämna in deklarationer.
Under byråunderhåll hittar du dessutom funktioner för att öppna och skapa en byrå.

Om du arbetar med både Visma Byråstöd och Visma Tid har du troligtvis många kunder som är gemensamma i programmen. Genom integration mellan programmen kan du sköta uppdateringar och lägga in nya kunder från Visma Byråstöd, när du sparar uppgifterna uppdateras automatiskt motsvarande register i Visma Tid.
På motsvarande sätt kan du som fakturerar dina kunder i Visma Administration dra nytta av integration mellan programmen. Väljer du att använda integrationsfunktionen kan du sköta uppdateringar och registrera nya kunder i Visma Byråstöd och få motsvarande register i Visma Administration uppdaterade automatiskt.
Inställningar för integration hittar du under Byråunderhåll - Byråinställningar.



Markera rutan för att alla medarbetare automatiskt ska bli tillagda som Deltar för aktiva uppdrag under fliken Uppdragsval i kundregistret. Eftersom alla medarbetare då deltar i uppdraget, försvinner beteckningen för deltagare (D) på fliken Arbetsuppgifter under Arbeta med - Medarbetare.

Genom att markera Använder Vismas internettjänster sätter du igång möjligheten att jobba med Vismas internettjänster direkt från programmet.

Markera rutan så blir valet Byråanstånd under fliken Uppdragsval i kundregistret förvalt när du lägger upp nya kunder.

Markera rutan så blir valet Deklaration och Inlämning av SRU-fil förvalt under fliken Uppdragsval i kundregistret då du lägger upp nya kunder.

Ange ett startnummer för kundnummerserien så numreras nya kunder automatiskt då du lägger upp dem i kundregistret. De kunder som eventuellt redan finns upplagda behåller sina kundnummer och du kan fortfarande ange kundnummer manuellt vid behov.

Här lägger du in sökvägen till den katalog som Visma Administration installerar sina gemensamma filer. Sökvägen används för att kundregistret i Visma Byråstöd ska kunna synkroniseras med kundregistret i Visma Administration.

Ange det företag i Visma Administration som du vill integrera Visma Byråstöd mot. De ändringar du gör för kundregistret i Visma Byråstöd kommer då uppdateras även i Visma Administration. Du kan klicka på knappen till höger om fältet för att bläddra dig fram till rätt mapp.
I kundregistret, under fliken Grunduppgifter, blir Integration med Visma Administration markerad.

Genom att välja företag blir de ändringar du gör för kundregistret i Visma Byråstöd även genomförda i Visma Tid. Du måste ha behörigheten Kundansvarig eller Administratör för företaget i Visma Tid för att kunna utföra uppdateringen. Du kan klicka på knappen till höger om fältet för att bläddra dig fram till rätt mapp
I kundregistret, under fliken Grunduppgifter, blir Integration med Visma Tid markerad.


Byråuppgifter som du anger för byrån visas på utskrifter samt används vid ansökan om anstånd.

Vid byråanståndsansökan i Visma Byråstöd ges vanligtvis tillstånd för att lämna deklarationer enligt skatteverkets tidplan. Här kan du kontrollera att du har rätt inlämningsdatum för året. Du kontrollerar sedan att du följer inlämningstakten under Inlämning av deklaration.

Ange koden för ditt lokala skattekontor. Om dina kunder finns inom olika skattekontorsområden kan du ändå skicka anståndsansökan och deklarationer till ditt lokala kontor, Skatteverket meddelar eventuella andra kontor.

Uppdaterar automatiskt kontorskod, namn, adress samt Skatteverkets senast gällande inlämningstakt för byråanstånd.


Ange företagets organisationsnummer. Det är viktigt att ange rätt organisationsnummer då uppgiften används vid till exempel ansökan om byråanstånd.

Skapar en byrå från en sparad säkerhetskopia. När säkerhetskopian är inläst blir du ombedd att logga in i byrån. Du kan bara skapa en byrå från en säkerhetskopia som är skapad i Visma Byråstöd version 5.0 eller senare.


Ange ditt lösenord. Lösenordet får du av den systemansvarige.

Ange din signatur. Signaturen får du av den systemansvarige.

Här väljer du vilken byrå du vill arbeta med. Vill du se ett exempel på hur ett upplägg för en byrå kan se ut kan du öppna Övningsbolaget. Logga in i Övningsbolaget med signatur SE och lösenord SE.