Visma Byråstöd
Medarbetare
Medarbetare är en funktion där du samlar uppgifter om dina medarbetare. Medarbetarregistret används för att ge och kontrollera behörigheten för medarbetarna.
Du kan se vilka kunder och uppdrag medarbetarna har samt flytta uppdrag från en medarbetare till en annan.
Första gången du startar Visma Byråstöd måste du skapa en medarbetare med behörigheten Byråadministratör. Det är bara byråadministratören som har möjlighet att till exempel skapa/ändra lösenord och signaturer åt andra medarbetare.



Det finns tre behörighetsnivåer i Visma Byråstöd: Användare, Kundadministratör och Byråadministratör.
Användaren kan:
- Ändra programinställningar och personliga inställningar
- Ta säkerhetskopia
- Checka ut/in data
- Skapa, ändra och radera uppgifter i kontaktregistret
- Ändra sina egna uppgifter i medarbetarregistret
- Ändra uppgifter på flikarna Grunduppgifter, Verksamhetsuppgifter, Kontakter, Anteckningar och Dokument
- Skicka och ta emot data om medarbetaren deltar i ett uppdrag för kunden
- Skapa, kopiera, redigera och radera egna bevakningslistor
- Ändra status i bevakningslistor om medarbetaren deltar i uppdraget eller är kundansvarig för kunden
- Skapa filer för inlämning av deklaration om medarbetaren deltar i ett uppdrag
Kundadministratören har dessutom behörighet att:
- Skapa, ändra och radera uppgifter i kundregistret
- Skapa, kopiera, redigera och radera gemensamma bevakningslistor
- Ändra status i bevakningslistor
- Skapa/ångra sändning av filer för byråanstånd och deklaration
Byråadministratören har dessutom behörighet att:
- Skapa byrå
- Ändra byråinställningar och byråuppgifter
- Exportera/importera kundregister
- Skapa, ändra och radera uppgifter i medarbetarregistret
- Skapa nytt lösenord åt andra medarbetare utan att ange det gamla lösenordet
- Se, ändra och radera uppgifter som är tilldelad till annan medarbetare
- Återställa säkerhetskopia
- Reparera utcheckad data
- Skapa, ändra och radera poster i stödregistren Kundkategori, Branscher och Befattningar
- Återställa felaktiga kopplingar till Spirisinternettjänster (kund/medarbetare)

Här kan du byta ditt lösenord för inloggning i programmet. Har du behörighet Byråadministratör kan du även byta lösenord åt andra medarbetare utan att kunna medarbetarens nuvarande lösenord. Vi rekommenderar att ha minst två byråadministratörer eftersom en byråadministratör inte kan byta lösenord åt sig själv (ifall nuvarande lösenord skulle glömmas bort). Läs mer i avsnittet Byt lösenord.

När Visma Byråstöd synkroniserats med internettjänsterna kan du inte längre ändra uppgifter som namn, mobiltelefon eller e-post för medarbetaren i Visma Byråstöd. Dessa ändringar görs då istället i Vismas internettjänster på vismaspcs.se.
- Välj Arbeta med - Medarbetare.
- Klicka på länken Inställningar för Vismas internettjänster.
I fönstret som visas kan du ändra uppgifter på medarbetaren. Dessa uppgifter synkroniseras sedan automatiskt till Visma Byråstöd.

Ange användarnamnet som används i Windows-inloggningen för att bli direktinloggad i programmet.

Noteringar som görs här kan läsas av alla medarbetare.

Ange den signatur som ska användas som kortnamn för medarbetaren. Signaturen används till exempel vid inloggning i programmet.

För att en medarbetare ska kunna logga in och använda Visma Byråstöd måste medarbetaren vara markerad som Aktiv.


I listan ser du de kunder som medarbetaren utför uppdrag åt, samt vilka uppdrag som medarbetaren är ansvarig för (A) respektive deltar i (D). Informationen hämtas från inställningarna under Kunder - Uppdragsval. Du kan också se vilka kunder medarbetaren är kundansvarig för.
Du kan högerklicka på en kund i listan och välja Gå till kundpost för att visa kunden i kundregistret.

Genom att markera Visa även inaktiva medarbetare visas alla medarbetare.
Om du vill ändra status från inaktiv till aktiv för en medarbetare gör du det under Grunduppgifter för den aktuella medarbetaren.
Relaterade avsnitt
![]() |
Skapa medarbetare |
![]() |
Radera medarbetare |
![]() |
Byt lösenord |