Visma Byråstöd
Avsluta samarbete
Både kunden och byrån kan när som helst avsluta ett samarbete för en funktion. Övriga samarbeten påverkas inte.
- Logga in på Spiris på spiris.se.
- Välj Samarbeten i menyn.
- I listan över funktioner, klicka på penn-ikonen till höger om den funktion som du vill avsluta.
- Välj Avsluta samarbete.
- Välj vad som ska hända efter avslutat samarbete.
- Bekräfta genom att välja Avsluta samarbetet.
Om du får ett felmeddelande om att huvudkontakt saknas för kundnumret, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt.
- Gå till Spiris, ändra till kundens företag och välj Hantera användare.
- Ändra användarens roll genom att välja pennan och därefter Administratör. Finns kunden inte med i listan, måste denne först skapas.
- Välj denna användare som Huvudkontakt.


Företaget kan välja att jobba vidare fristående eller att avsluta helt. Om det avslutas helt kan du ändå få tillgång att titta på befintlig information men inte göra några förändringar.

All information kommer att raderas.

Innan samarbetet avslutas är det viktigt att redovisningsbyrån lägger till användaren som ny användare i Lön innan säkerhetskopian lämnas över till kunden. Datan i Lön behöver också synkroniseras. Efter att samarbetet avslutats har ditt företag inte längre någon tillgång. Vill kunden fortsätta arbeta, görs det genom ett löneprogram eller via ett nytt samarbete.

Innan du avslutar samarbetet, se till att alla rapporter är skickade och att alla användare har skickat in sina utlägg.
Du kan välja mellan att avsluta samarbetet och låta din kund fortsätta jobba eller att avsluta samarbetet och säga upp tjänsten. Om du väljer att säga upp Resor & Utlägg, tas all data bort.

Företaget kan välja att jobba vidare fristående eller att avsluta helt.
Relaterade avsnitt
![]() |
Visa/redigera aktiva samarbeten på spiris.se |