Hantera felaktig faktura
Kontrollera att din e-faktura har nått mottagaren genom att gå in på Historik i Hantera fakturor eller välj Register - AutoInvoice-historik.
- Skickad till mottagaren: Fakturan har skickats och nått mottagaren.
- Skickas: Fakturan håller antingen på att skickas och kommer strax byta status till Skickad eller så är något fel vilket gör att fakturan inte kan nå mottagaren.
Kontrollera att fakturan ser korrekt ut och att den är upplagd enligt ev önskemål från kunden. Korrigera fakturan om det behövs och skicka igen, se nedan. Vänta till nästa dag, är det fortfarande samma status, markera fakturaraden och klicka på Supportmail. Nu går det iväg ett mejl till Spiris support med information om fakturan. Supporten kommer kontrollera informationen och återkomma till dig. - Stoppad: Markera fakturaraden för att få information om vad felet beror på. Korrigera fakturan enligt nedan.
Korrigera en felaktig faktura och skicka igen
Om du av någon anledning behöver korrigera och skicka om en faktura går det så länge fakturan inte har överförts till bokföring och reskontra.
Sänk först status på fakturan genom att välja Program - Kundfakturering - Hantera fakturor. Välj status Skickad alternativt Utskriven. Markera fakturan och klicka på Sänk status. Gå därefter in på fakturan, gör de ändringar som behövs, spara och skicka fakturan.
Har fakturan status Överförd har den gått in i reskontra och bokföring och kan därför inte ändras. Fakturan får istället krediteras. Boka både debet och kreditfakturan som betalda och skapa sedan en ny faktura som du skickar iväg.
Obs! Kontakta kunden innan du skickar fakturan på nytt så att kunden vet att du skickar ytterligare en faktura. En faktura som skickas igen hanteras som en ny faktura med AutoInvoice.
Makulera en felaktig faktura
Har fakturan blivit fel och du vill ångra den går det att göra så länge den inte har status Överförd, den måste i så fall krediteras. Har fakturan status Skickad/Utskriven gör du följande:
- Sänk status till Ej skickad/Ej utskrivengenom att välja Program - Kundfakturering - Hantera fakturor. Välj status Skickad alternativt Utskriven. Markera fakturan och välj Sänk status.
- Radera artikelraderna genom att markera raderna och tryck på Delete-tangenten.
- Kontrollera nere till höger att summan är 0 kr innan du sparar.
- Skriv ut och överför fakturan i Hantera fakturor. Fakturan kommer inte att påverka din reskontra eller bokföring eftersom summan är 0 kr.