Proformafaktura

En proformafaktura görs för att visa värdet av varor och är inte ett underlag för betalning. Fakturan kan upprättas för leveranser som du inte betalar för.

Vi föreslår följande två alternativ beroende på om det är något som återkommer för företaget eller är mer av en engångsföreteelse.

Alternativ 1

Om du inte jobbar med offerter i företaget kan du ändra layouten på offertrapporten och använda denna för att göra en proformafaktura.

Obs! För att enbart förändra rapportinställningarna för aktuellt företag bör du använda företagsspecifika rapporter. Välj Register - Företagsinformation, fliken Utskrifter och markera rutan Företagsspecifika rapporter. Spara och stäng fönstret. Eftersom rapportfilen då sparas i företagsmappen kan du säkerhetskopiera företaget innan du ändrar i layouten och skulle du inte bli nöjd kan du återställa kopian och börja om.

Ändra layouten på offertrapporten och skapa fakturan

  1. Välj Arkiv - Utskriftcentral, ändra till modul Order/Lager/Inköp. Markera Offert SV och klicka på knappen Inställningar.
  2. Dubbelklicka på texten Offert i layoutbilden i rutan längst upp till höger bredvid fältet Sid nr. Skriv istället Proformafaktura och klicka sedan utanför fältet för att avmarkera.
  3. Klicka på diskettknappen för att spara.
  4. Gör inte för många ändringar åt gången utan spara emellan och se om det ser bra ut. Du får granska fakturan genom att skriva ut en befintlig offert, då det saknas förhandsgranskning.
  5. För att sedan göra en proformafaktura i programmet väljer du Program - Offert/Order - Offert/Order. Uppe till höger står det Order på en knapp - klicka och välj Offert.
  6. Fyll i uppgifterna, spara och skriv ut genom att klicka på skrivarsymbolen.

Alternativ 2

Vill du inte ändra på offertrapporten får du göra proformafakturan utanför programmet. På Swedish trades hemsida finns en mall att utgå ifrån. Sök efter proformafaktura. Du behöver registrera dig på sidan för att komma åt mallen.