Checklista för dig som tidigare använt Visma eFaktura i Visma Compact

Du som tidigare har haft Visma e-Faktura som EDI-tjänst i Visma Compact kommer med version 6.20 av ditt program att få en ny och förbättrad tjänst. Tjänsten heter Digitala fakturor & dokument och är integrerad med Visma Compact. Digitala fakturor & dokument kommer att göra det enklare, effektivare och billigare att skicka kundfakturor. Läs mer om tjänsten i avsnittetDigitala fakturor & dokument.

Nedan finns en checklista som du bör följa innan du kör igång.

1. Förberedelser

Se till att du har en inloggning till Min sida/spiris.se och lägg in uppgifterna i Visma Compact. Välj Register - Företagsinformation, Tjänster och fyll i uppgifterna högst upp.

Om dina inloggningsuppgifter inte finns angivna i programmet under Register - Företagsinformation, Tjänster får du ange dem i samband med att du skickar din första kundfaktura via Digitala fakturor & dokument. Glöm inte att markera att de ska sparas.

2. Skicka e-fakturor via AutoInvoice

För att kunna fortsätta skicka e-fakturor till dina kunder måste du kontrollera att de finns upplagda i det nätverk som Digitala fakturor & dokument använder. Detta kan du göra på två sätt, antingen kan du låta programmet kontrollera det åt dig när du skapar en ny faktura till kunden eller kan du själv kontrollera det i fliken AutoInvoice i kundregistret.

Vi rekommenderar dig att gå igenom de kunder som du tidigare skickat e-faktura till, och spara om dessa i kundregistret. Gå till flik AutoInvoice i kundregistret när du hämtat rätt kund, välj om Utskriftsval även om det ser rätt ut, om du valt att skicka som Elektronisk klicka även på knappen Välj/visa mottagare och markera rätt kund, avsluta med att spara för denna kund.

Läs mer i avsnitten Inställningar för Digitala fakturor & dokument och Kundfaktura via Digitala fakturor & dokument.

Obs! För att kunna skicka fakturor via Digitala fakturor & dokument, kontrollera att inställningen Utjämning mot moms under Register - Företagsinformantion, Inställningar, inte är markerad.

3. Skicka fakturor med Digitala fakturor & dokument från mer än ett företag?

Om du vill skicka fakturor med Digitala fakturor & dokument från ett annat företag än det som du får vår serviceavtalsfaktura till, kontakta vår Försäljningsavdelning på 0470 - 70 61 00, så lägger de upp detta åt dig och du kan därefter spara AutoInvoiceinställningar.

4. Fakturor med avier

Digitala fakturor & dokument stödjer inte fakturamallar med avier. Om du tidigare har använt en fakturamall med avi måste du därför byta till en annan innan du börjar skicka fakturor som e-post eller vanligt brev.

Byt mall genom att välja Arkiv - Utskriftcentral, Kundreskontra, Faktura SV för svensk faktura och klicka på Inställningar. Nu får du fram Layoutredigeraren, i fältet Blankett, välj någon av blanketterna utan avi och spara. Fakturor via AutoInvoice som ska skickas som Brev sker i svart-vit.

5. Hantera felaktig faktura

Om din faktura av någon anledning inte har levererats till din kund och du behöver korrigera för att skicka den på nytt kan du läsa mer om det i Hantera felaktig faktura.

6. Ta emot e-fakturor

Visma Compact hanterar inte inläsning av elektroniska dokument. Däremot kan du ta emot leverantörsfakturor som e-post via Digitala fakturor & dokument. Registrering av leverantörsfakturorna görs manuellt i programmet precis som tidigare.

7. Kontakta din redovisningsbyrå

Om din redovisningsbyrå sköter din fakturering och skapar e-fakturor åt dig behöver du vidarebefordra ovanstående information till redovisningsbyrån.

Behöver du vidare hjälp och vägledning är du välkommen att kontakta vår support.