Återrapportering leverantörsbetalningar från Bg

Fr o m version 5.1.4 av Visma Compact kan du använda dig av LB återredovisning för att underlätta hanteringen av de leverantörsbetalningar som skapats i programmet som en betalfil till Bankgirot. Betalfiler till Bankgirot som skapas i programmet blir automatiskt i LB-format (tjänsten Leverantörsbetalningar). I detta dokument beskriver vi vad som krävs för att komma igång med återrapporteringen.

Obs! Du kan endast återrapportera filer av typen daglig Betalningsspecifikation från Bankgirot, dvs. återrapporteringsfilen får endast innehålla betalningar från ett och samma datum. Betalningsfilen måste vara skapad i Visma Compact och får inte innehålla betalningar i utländsk valuta.

Följande steg beskriver kortfattat hanteringen:

  1. Du registrerar en leverantörsfaktura i inhemsk valuta och skapar en betalfil till Bankgirot.
  2. Bankgirot behandlar betalningsuppdraget och pengarna förs över från företagets bankgirokonto till mottagaren.
  3. Du hämtar återrapporteringsfilen (Betalningsspecifikation) antingen via din internetbank eller via ett överföringsprogram och läser in den i Visma Compact.
  4. Varje betalning matchas mot en leverantörsfaktura. När automatiska matchningar är gjorda bör du svara ja till att skriva ut en Betalningsöversikt.

Obs! Betalningsöversikt är en ny rapport fr o m version 5.1.4 i Visma Compact som du får in i programmet via Hjälp - Sök efter uppdateringar.

Vad behöver jag för att kunna ta emot återrapporteringsfiler från Bankgirot?

Avtal med banken

Du måste ha avtal för Leverantörsbetalningar återredovisning med din bank för att du ska kunna använda dig av tjänsten, d v s hämta återrapporteringsfiler.

Överföringsprogram

Du kan hämta hem filer via bankens hemsida, kontrollera med din bank om de har denna tjänst. Annars måste ett överföringsprogram som kan hämta återrapporteringsfiler vara installerat på datorn. Om du använder ett överföringsprogram för att skicka betalningar till Bankgirot kan detta även fungera för att hämta återrapporteringsfiler.

Återrapportering i Visma Compact

Nedan beskriver vi hur du gör själva inläsningen av återrapporteringsfilen i Visma Compact.

  1. Välj Program - Leverantörsbetalningar - Utbetalningar.
  2. Välj Överförda uppe till vänster.
  3. Ändra om inte rätt konto visas.
  4. Klicka Bankgiro.
  5. En dialogruta visas där du ska bläddra fram till den hämtade filen.

  6. Välj den fil (Betalningsspecifikation) du fått från Bankgirot och klicka Öppna.
  7. Svara Ja på frågan om att skriva ut en Betalningsöversikt, när du kontrollerat att skrivaren är redo.
  8. Betalposterna läses då in till betalning och flyttas automatiskt till nedre listan. I samband med inläsningen uppdateras också datumet i fältet Bet.dag.
  9. En informationsruta visas med det antal fakturor som kunde avprickas automatiskt samt det antal som inte kunde matchas.
  10. Kontrollera att allt stämmer innan du därefter sparar. Leverantörsreskontran och redovisningen uppdateras.

Obs! Innehåller återrapporteringsfilen betalning av en faktura som programmet inte hittar i övre listan i fönstret Utbetalningar, skrivs dess belopp ut på Betalningsöversikten i kolumnen Fel.

Rapporten Betalningsöversikt

För att kunna stämma av utbetalningarna mot reskontran och redovisningen på bästa sätt måste rapporten Betalningsöversikt skrivas ut. Syns inte alla uppgifter i kolumnerna, justerar du dess bredd via Utskriftscentralen, modul Leverantörsreskontra, när Betalningsöversikt är markerad, klicka på knappen Inställningar.
Rapporten innehåller åtta kolumner som används på följande sätt:

Kolumn

Beskrivning

Nummer

Om referensen är korrekt innehåller kolumnen fakturaserie och fakturanummer.

Lev ID

Om referensen är korrekt och en reskontrapost kan hittas anges här leverantörsnumret i leverantörsregistret. Om referensen inte kunde hittas anges betalarens namn från återrapporteringsfilen.

Namn

Leverantörens bg-nummer.

Bokdag

Datum när återrapporteringsfilen skapades (används inte i programmet).

Betdag

Betalposternas betalningsdag.

Anm

Betalpostens referensnummer (löpnr). Om fel vid inläsning visas den referens som inte kunde matchas mot reskontrapost.

Belopp

Betalningens belopp om avprickningen kunde ske korrekt.

Fel

Om avprickningen inte kunde ske anges här beloppet. Om betalningen innehöll flera referenser kan detta belopp vara ett restbelopp efter avdrag för avprickade belopp.

Om referens saknas eller inte kan hittas i reskontran, skrivs alla informationsposter som är kopplade till betalningen ut för att underlätta manuell avprickning av dessa poster.

Rapporten avslutas med en summering av de avprickade och icke avprickade beloppen. Denna summa ska överensstämma med beloppet på raden Utbetalt belopp som hämtats från återrapporteringsfilens summaposter.