Visma Fakturering
Detta är AutoCollect
Funktionen AutoCollect kan du använda för att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering. Funktionen är helt integrerad i ditt program och fungerar som en länk mellan programmet och inkassobolagetVisma Amili. Med AutoCollect lämnar du över uppdraget att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor, så att du kan lägga tid och energi på andra arbetsuppgifter. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras. Med AutoCollect kan sköta följande uppdrag: Betalningspåminnelse, Inkassokrav, Kronofogden och Bevakning. När du skickar ett uppdrag till AutoCollect innebär det att en påminnelse skickas automatiskt till din kund. Om kunden inte betalar, trots påminnelsen, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt uppdrag. Om du är ansluten till Kivra skickas påminnelse och inkassokrav dit, annars som brev med posten. Bevakningsbrev skickas alltid som brev. |
|
AutoCollect, fliken Skapa uppdrag - Hjälp om Visma Fakturering AutoCollect, fliken Pågående uppdrag - Hjälp om Visma Fakturering AutoCollect, fliken Avslutade uppdrag - Hjälp om Visma Fakturering AutoCollect, fliken Skapa uppdrag - Hjälp om Visma Fakturering Hantera inbetalning från AutoCollect - Hjälp om Visma Fakturering |
![]() |
Kom i gång direkt
För att använda AutoCollect behöver du följande:
- Ett giltigt serviceavtal på Visma Fakturering.
- En inloggning till Spiris. Dina inloggningsuppgifter ska anges under Arkiv - Inställningar - . Om du inte har en inloggning till - Mina tjänsterSpiris kan du även registrera dig på sökvägen ovan.
- Godkänna villkoren när du skickar ditt första uppdrag. För att godkänna dessa du vara inloggad i programmet med det konto du har registrerat för företaget på spiris.se.
- Kontrollera dina inställlningar för påminnelse- och räntehantering.
Gör inställningar för AutoCollect - Hjälp om Visma Fakturering
Påminnelser och ränta, företagsinställningar - Hjälp om Visma Fakturering
Vad kostar det?
Visma Amili tar ut en påminnelseavgift och en avgift för inkassokravet till din kund. De tar också ut en provision på kapitalet med ett fast maxbelopp per ärende om ärendet hamnar på efterbevakning. När skulden är betald tillfaller den debiterade dröjsmålsräntan dig.
Har du använt AutoCollect för att driva in en skuld, sammanställer Visma Amili alla åtgärder de vidtagit och skickar en faktura. Fakturan avser moms på de debiterade avgifterna som din kund har betalat. När du registrerar fakturan, bokför du momsen som ingående moms på bokföringskonto 2641. Den tas därmed med i momsredovisningen och blir på så vis inte en kostnad för ditt företag. Om ärendet går vidare till Kronofogden kan ytterligare avgifter tillkomma.