Visma Skatteprogram
Blankett 4809 - Skatteverkets upplysningar
Vad innebär behörigheten?
E-tjänsten deklarationsombud ger, enligt 6 kap 5 § skatteförfarandelagen (SFL), rätt att
- lämna elektroniska deklarationer t.ex. skattedeklaration (mervärdesskattedeklaration, arbetsgivardeklaration, förenklad arbetsgivardeklaration) och inkomstdeklaration
- läsa uppgifter från skattekontot, läsa uppgifter från inlämnade skattedeklarationer samt läsa uppgifter från skattebesked
- komplettera lämnade uppgifter i en deklaration
- begära anstånd med att lämna deklaration
Vem får vara deklarationsombud?
Deklarationsombudet ska vara en fysisk person som har en e-legitimation.
En deklarationsskyldig kan ha flera deklarationsombud.
Skatteverket ska godkänna om ombudet är lämplig för uppdraget, enligt 6 kap 6-7 §§ SFL. Vid bedömningen av lämpligheten ska Skatteverket särskilt ta hänsyn till om ombudet
- kan antas ha de kunskaper och erfarenheter som ett deklarationsombud behöver med hänsyn till redovisnings- och skattefrågornas art
- har dömts för brott i näringsverksamhet eller annan ekonomisk brottslighet
- har visat sig oskicklig eller annars olämplig att ha hand om redovisning av skatter eller avgifter till det allmänna
- saknar fast adress eller annars lever under sådana omständigheter att ombudet kan antas vara svår att nå eller ha svårt att fullgöra sitt uppdrag.
Upplysningar om deklarationsombud
Den som är underårig eller har förvaltare enligt 11 kap. 7 § föräldrabalken får inte vara deklarationsombud. Detsamma gäller den som är i konkurs, har näringsförbud eller har ålagts förbud enligt 3 § lag (1985:354) om förbud mot juridiskt eller ekonomiskt biträde i vissa fall.
Ansvar för redovisningen
En deklaration som har skrivits under och lämnats av ett deklarationsombud anses underskriven och lämnad av den deklarationsskyldige. Den deklarationsskyldiges ansvar att lämna fullständiga och korrekta uppgifter förändras inte på grund av att deklarationen skrivits under och lämnats genom ett deklarationsombud.
Föreläggande att medverka personligen
En deklarationsskyldig, som har skrivit under och lämnat uppgifter genom ett deklarationsombud, får föreläggas att bekräfta eller komplettera de lämnade uppgifterna.
Avregistrera behörighet
Företaget/personen eller deklarationsombudet kan när som helst anmäla att behörigheten ska upphöra att gälla. Anmälan om att avregistrera ett deklarationsombud ska göras skriftligen och undertecknas av behörig person, firmatecknare, VD eller av deklarationsombudet. Sådan anmälan kan t.ex. göras på blankett SKV 4804.
Skatteverket ska, enligt 6 kap. 8 § SFL, återkalla ett godkännande som deklarationsombud om det har visat sig att ombudet inte är lämplig för uppdraget.
Upplysningar till blanketten
Behörighetens giltighetstid
Behörigheten börjar gälla när Skatteverket har registrerat deklarationsombudet eller vid en senare tidpunkt som har angetts i ansökan. Deklarationsombudet kan lämna arbetsgivar- och mervärdesskattedeklarationer tidigast fr.o.m den månad behörigheten börjar gälla.
Om giltighetstiden inte är angiven i ansökan, gäller behörigheten tills vidare.
Om företaget/personen har anmält en giltighetstid i ansökan skickar Skatteverket inte ut något meddelande när behörigheten upphör.
Underskrift av deklarationsskyldig
För aktiebolag, handelsbolag/kommanditbolag och ekonomisk förening kontrollerar Skatteverket uppgifter om behörig firmatecknare hos Bolagsverket.
Utländska juridiska personer ska alltid bifoga bestyrkt kopia av registreringsbevis där behörig firmatecknare framgår.
Övriga juridiska personer och dödsbon ska styrka behörigheterna med t ex bestyrkt kopia av registreringsbevis, styrelse-/ stämmoprotokoll eller registrerad bouppteckning.
Att ansöka om deklarationsombud är inte en löpande förvaltningsåtgärd och VD kan därför inte skriva under.