Det gick ej ansluta till databasservern

Detta dokument beskriver vad du kan göra om det inte går att ansluta till databasservern.

Om du har en enanvändarinstallation:

  1. Gå in under Start - Kontrollpanelen -Administrationsverktyg - Tjänster.
  2. Kontrollera att följande tjänst är startad:
    XP/Server 2003: MSSQL$SPCS eller SQL Server (SPCS)
    Vista/Win7/Win8/Server 2008: SQL Server (Visma)

    Om den inte står som startad, högerklicka på den och välj Starta.

Obs!

Om den inte går starta kommer förmodligen ett felmeddelande att visas. Var noga med att notera det samt om det finns någon felkod i det.

  1. Kontrollera filen startup.cfg, C:\Program\Visma Tid\. Öppna filen i Anteckningar och kontrollera vad som står efter SQLServer på rad två. Här ska stå datornamn\instansnamn. Instansnamnet är som standard SPCS om servern är XP/Server 2003 och VISMA om servern är Vista/Win7/Win8/Server 2008.
  2. Avaktivera brandvägg och se om det fungerar. Om det fungerar, gör undantag för:

    XP/Server 2003:
    *Tid.exe
    *C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL$SPCS\sqlservr.exe
    *C:\Program\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\sqlmangr.exe

    Vista/Win7/Win8/Server 2008:
    *Tid.exe
    *C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.x\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
    *C:\Program Files\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe

  1. Om inget hjälper behöver supporten ha en loggfil. Den hittar du under:
  2. XP/Server 2003:
    C:\Documents and Settings\-inloggad användare-\Application Data\SPCS\Visma Tid.log

    Vista/Win7/Win8/Server 2008:
    C:\Users(Användare)\-inloggad användare-\AppData\Roaming\SPCS\Visma Tid.log

Om du har en nätverksinstallation:

  1. Kontrollera om programmet fungerar på servern.

Om det inte gör det:

  1. På servern, gå in under Start - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster.
    Kontrollera att följande tjänst är startad:
    XP/Server 2003: MSSQL$SPCS eller SQL Server (SPCS)
    Vista/Win7/Win8/Server 2008: SQL Server (Visma)
  2. Om den inte står som startad, högerklicka på den och välj Starta.

Obs!

Om den inte går starta kommer förmodligen ett felmeddelande att visas. Var noga med att notera det samt om det finns någon felkod i det.

Om det fungerar på servern men inte på klienten:

  1. På servern, gå in under Start - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster.
    Kontrollera att tjänsten SQL Server Browser är startad. Om den är stoppad, högerklicka på den och välj Starta.

Obs!

Det är inte säkert att tjänsten finns, om den inte finns behöver det inte vara något fel utan hoppa vidare till nästa punkt.

  1. Kontrollera filen startup.cfg på arbetsplatsen (C:\Program\Visma Tid\). Öppna filen i Anteckningar och kontrollera vad som står efter SQLServer på rad två. Här ska stå datornamn\instansnamn. Instansnamnet är som standard SPCS om servern är XP/Server 2003 och VISMA om servern är Vista/Win7/Win8/Server 2008.
  2. Lägg in IP-nummer istället för datornamn i startup.cfg. Ta inte bort instansnamnet. IP-nummer får ni lättast fram genom att du sätter dig på servern, går in under Start - Kör, skriv cmd och tryck OK. Skriv här ipconfig och tryck Enter så kommer IP-numret presenteras.
  3. Avaktivera brandvägg på både klient och server och se om det fungerar. Om det fungerar gör undantag för:
  4. På arbetsplatsen:
    *Tid.exe

    På servern:
    *Port 1433 (TCP)
    *Port 1434 (UDP)

    XP/Server 2003:
    *C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL$SPCS\sqlservr.exe
    *C:\Program\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\sqlmangr.exe

    Vista/Win7/Win8/Server 2008:
    *C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
    *C:\Program Files\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlbrowser.exe

  1. På servern:
    1. Välj Start - Alla program - Microsoft SQL Server 2005 - Configuration tools - SQL Server Surface Area Configuration.
    2. Gå in på Konfiguration av ytområde för tjänster och anslutningar.
    3. Gå in under SPCS/VISMA - Database Engine - Fjärranslutningar.
    4. Markera Lokala anslutningar och fjärranslutningar samt Använder både TCP/IP och named pipes.
    5. Starta om tjänsten SQL Server (SPCS/VISMA).
  2. Om inget hjälper behöver supporten ha en loggfil från arbetsplatsen. Den hittar du på:
    XP/Server 2003:
    C:\Documents and Settings\-inloggad användare-\Application Data\SPCS\Visma Tid.log
    Vista/Win7/Win8/Server 2008:
    C:\Users(Användare)\-inloggad användare-\AppData\Roaming\SPCS\Visma Tid.log