Anställd
Inställningar
Under Inställningar gör du inställningar för företaget och för tidsregistreringar.

På fliken Företagsinställningar kan du välja att visa eller dölja vissa val i vänstermenyn och göra inställningar för meddelanden och påminnelser.
Arbetssätt
Markera Attestera tidrapporter om löneadministratör eller attestansvarig ska attestera de anställdas tidrapporter innan de kan överföras till löneprogrammet. När du markerar rutan visas Attest i menyn till vänster.
Markera Skicka meddelanden om löneadministratörer och attestansvariga ska kunna kommunicera med de anställda direkt i Anställd. Läs mer i avsnittet Meddelanden.
Terminalläget är en variant av Anställd där anställda kan stämpla in och ut på en gemensam dator eller iPad. Läs mer i avsnittet Terminalläge.
Påminnelser
Här gör du företagets inställningar för påminnelser. Om du istället vill göra inställningar per anställd gör du det under Anställda. Läs mer i avsnittet Redigera uppgifter för anställd.
Om det finns tidrapporter att hantera visas en påminnelse under Översikt. Du kan även skicka påminnelser via e-post.
Ange hur många dagar efter avvikelseperiodens slut som påminnelse ska skickas. Du kan ställa in om påminnelser bara ska skickas en gång eller upprepas varje eller varannan dag tills uppgiften är genomförd.
För att påminnelse ska kunna skickas ut via e-post måste uppgift om korrekt e-postadress finnas i Anställd. Du loggar in på spiris.se och lägger in e-postadressen där. Den hämtas sedan automatiskt till Anställd. Läs mer om uppdatering av e-postadress.
Det går inte att skicka påminnelser till anställda som bara använder Lönebesked.

På fliken Tidsregistreringar kan du lägga till egna typer av frånvaro.
Dra knappen för att aktivera och inaktivera en typ av frånvaro. När typen är inaktiv visas den inte för de anställda.
Om du vill aktivera en inaktiv typ av frånvaro markerar du Visa även inaktiva för att visa alla typer. Du kan då enkelt aktivera typen genom att dra knappen åt höger.
Du kan skapa nya typer av tidsregistreringar som kan användas av de anställda när de registrerar frånvaro i kalendern. Det kan exempelvis vara användbart om de anställda ska registrera tid för fackligt arbete, jour, permission, eller om företaget har en extra ledig dag utöver vanliga helgdagar,
Gör så här:
- Markera typ av tidsregistrering i listan eller klicka på Skapa ny.
Det går bara att göra ändringar så länge typen inte används av någon anställd. Övrig frånvaro utan lön och Övrig frånvaro med lön är standardtyper som inte går att redigera.
- Ange benämning om du har skapat en ny typ och välj Typ av frånvaro.
Benämningen visas för de anställda när de registrerar tid i kalendern. Tänk på att benämningen inte översätts om du ändrar språkinställning.
Övrig frånvaro med lön kan bara användas av månadsavlönade, medan Övrig frånvaro utan lön kan användas både av anställda med månadslön och timlön.
- Klicka på Spara.