Bokföring & Fakturering
Aktivera samarbete i Bokföring & Fakturering från Visma Byråstöd
Är du en redovisningsbyrå och vill samarbeta med dina kunder? Grattis! Det betyder att ni kommer dela samma information och kan sluta skicka filer mellan er. Det finns flera sätt att göra det på.
- Bokföring & Fakturering Byråtillgång - Kunden lämnar över allt till dig och har ingen tillgång. Samarbetet är kostnadsfritt.
- Fakturering - Kunden fakturerar själv.
- Bokföring - Kunden bokför själv.
- Bokföring & Fakturering - Kunden både bokför och fakturerar själv, men behöver hjälp med rådgivning.
- Bokföring & Fakturering + - Om kunden redan har skaffat Bokföring & Fakturering + finns stöd för samarbete även med denna version.


Gör så här för att aktivera Bokföring & Fakturering:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Bokföring & Fakturering.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här visas namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för samt vilken funktion samarbetet gäller. Du kan också förhandsgranska det mejl som kommer att skickas till kunden när du aktiverat samarbetet.
- Välj Bokföring & Fakturering vid fältet Tjänst.
- Välj vilket abonnemang av Bokföring & Fakturering ni ska samarbeta i.
- Klicka på Nästa.
- Välj Ja vid frågan Ska kunden ha egen tillgång till eEkonomi?. Detta gör att både du och kunden kan arbeta i samma Bokföring & Fakturering.
- Välj vem som ska betala vid fältet Fakturamottagare.
Eftersom kunden i detta scenario redan använder och betalar står denne som fakturamottagare automatiskt. Vill du ta över betalningen från och med nästa avtalsperiod, ändrar du fakturamottagare till Byrån istället.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Klicka på Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni sätta igång.

I Bokföring & Fakturering kan din kund bjuda in dig som byrå till samarbete. Detta görs under menyvalet Fler funktioner. Som byrå ska du göra följande om du blir inbjuden av din kund:
- Acceptera inbjudan via aktiveringslänken i det mejl som skickas till dig i samband med att din kund bjuder in dig till samarbete.
- Verifiera ditt organisationsnummer och din e-postadress.
Nu får din kund en bekräftelse att du har accepterat inbjudan.
- Starta Visma Byråstöd.
- Kontrollera att Använder Vismas internettjänster är markerat under Arkiv - Byråunderhåll - Byråinställningar.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Klicka på knappen Ny kund.
- Ange typ av företag och räkenskapsår.
- Fyll i uppgifterna om kunden.
Det är viktigt att du fyller i rätt organisationsnummer på fliken Grunduppgifter och under fliken Uppdragsval måste Redovisning vara markerat.
- Klicka på Spara.
- Välj Kommando - Synkronisera.
Det är viktigt att den medarbetare som utför synkroniseringen har behörigheten Byråadministratör. Detta kan du kontrollera under Arbeta med - Medarbetare, fliken Grunduppgifter på medarbetaren.
Nu kan du starta Bokföring & Fakturering från kunden.

Gör så här för att aktivera Bokföring & Fakturering:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Bokföring & Fakturering.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för, samt vilken funktion samarbetet gäller. Du kan också förhandsgranska det mejl som kommer att skickas till kunden när du aktiverat samarbetet.
- Välj Bokföring & Fakturering vid fältet Tjänst.
- Välj vilket abonnemang av Bokföring & Fakturering ni ska samarbeta i.
- Klicka på Nästa.
- Välj Ja vid frågan Ska kunden ha egen tillgång till eEkonomi?. Detta gör att både du och kunden kan arbeta i samma Bokföring & Fakturering.
- Välj vem som ska betala vid fältet Fakturamottagare.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Klicka på Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen på din kund och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på spiris.se. När detta är gjort kan ni köra igång.

Gör så här för att aktivera Bokföring & Fakturering:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Bokföring & Fakturering.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på kunden samt vilken funktion samarbetet gäller. Du kan också förhandsgranska det mejl som kommer att skickas till kunden när du aktiverat samarbetet.
- Välj Bokföring & Fakturering och klicka på Nästa.
- Välj vilket abonnemang av Bokföring & Fakturering ni ska samarbeta i.
- Klicka på Nästa.
- Välj Ja vid frågan Ska kunden ha egen tillgång till eEkonomi?. Detta gör att både du och kunden kan arbeta i samma Bokföring & Fakturering.
- Välj vem som ska betala vid fältet Fakturamottagare.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Säkerställ att uppgifterna under Obligatoriska kontaktuppgifter för är korrekta. Den användare som anges här kommer bli administratör på Spiris.
- Klicka på Aktivera samarbete.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen på kunden. Dessutom har kundens administratör på spiris.se skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat funktionen för kunden och kunden ombeds även logga in för att godkänna villkoren. Så fort detta är gjort är det bara att sätta igång!
Relaterade avsnitt
![]() |
Starta ett samarbete med en redovisningsbyrå |
![]() |
Aktivera samarbete i Bokföring & Fakturering från Spiris Byråstöd |
![]() |
Avsluta samarbete med en redovisningsbyrå |
![]() |
Registrera revisor som användare |