Detta är AutoCollect

Funktionen AutoCollect kan du använda för att skicka dina förfallna kundfakturor direkt från ditt ekonomiprogram till ett inkassoföretag för professionell kravhantering. Funktionen är helt integrerad i ditt program och fungerar som en länk mellan programmet och inkassobolagetVisma Amili.

Med AutoCollect lämnar du över uppdraget att driva in förfallna fakturor och dröjsmålsräntor, så att du kan lägga tid och energi på andra arbetsuppgifter. Du väljer själv vilka fakturor som ska hanteras.

Med AutoCollect kan sköta följande uppdrag: Betalningspåminnelse, Inkassokrav, Kronofogden och Bevakning.

När du skickar ett uppdrag till AutoCollect innebär det att en påminnelse skickas automatiskt till din kund. Om kunden inte betalar, trots påminnelsen, skickas även ett inkassokrav ut automatiskt. Skulle fakturan förbli obetald efter både påminnelse och inkasso får du själv avgöra hur du vill gå vidare med ditt uppdrag.

Om du är ansluten till Kivra skickas påminnelse och inkassokrav dit, annars som brev med posten. Bevakningsbrev skickas alltid som brev.

AutoCollect, fliken Skapa uppdrag - Hjälp om Visma Administration 500

AutoCollect, fliken Pågående uppdrag - Hjälp om Visma Administration 500

AutoCollect, fliken Avslutade uppdrag - Hjälp om Visma Administration 500

AutoCollect, fliken Skapa uppdrag - Hjälp om Visma Administration 500

Hantera inbetalning från AutoCollect - Hjälp om Visma Administration 500

Skapa och skicka uppdrag via AutoCollect

Kom i gång direkt

För att använda AutoCollect behöver du följande:

  • Ett giltigt serviceavtal på Visma Administration 500.
  • En inloggning till Spiris. Dina inloggningsuppgifter ska anges under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster. Om du inte har en inloggning till Spiris kan du även registrera dig på sökvägen ovan.
  • Godkänna villkoren när du skickar ditt första uppdrag. För att godkänna dessa du vara inloggad i programmet med det konto du har registrerat för företaget på spiris.se.
  • Kontrollera dina inställlningar för påminnelse- och räntehantering.

Gör inställningar för AutoCollect - Hjälp om Visma Administration 500

Påminnelser och ränta, företagsinställningar - Hjälp om Visma Administration 500

Vad kostar det?

Det kostar inget att ansluta sig. Att skicka påminnelse och inkassokrav via AutoCollect är kostnadsfritt för dig som har ett momsregistrerat företag. Skulle du välja att skicka ett ärende vidare till Kronofogden tillkommer en avgift som du får tillbaka om kunden betalar sin skuld.

Avgiften för att skicka påminnelse och inkassokrav betalas av mottagaren, det vill säga din kund. Kunden betalar 60 kr för en påminnelse och 180 kr för ett inkassokrav. När kunden betalar sin skuld behåller Visma Amili påminnelse- och inkassoavgiften efter det att kapitalet och eventuell dröjsmålsränta har förts över till ditt konto.

Visma Amili måste därefter fakturera momsen på påminnelseavgifterna till den som har beställt uppdraget. Som momsregistrerat företag betalar du momsen till Visma Amili och kvittar den sedan mot din utgående moms. Även om ditt företag inte är momsregistrerat kan du använda funktionen, men du bör då observera att det tillkommer kostnader för momsen på påminnelseavgifterna.

Se fullständiga priser och villkor