Visma Administration 500
Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden
Programdelen finns under Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden.
Här visas alla ärenden som är avslutade. Anledningen till att ärendet avslutades visas i kolumnen Status. För att ta reda på mer information kan du klicka på ikonen i kolumnen Status.
När en kund har betalat fakturan visas den i listan med statusen Slutbetald och beloppet i kolumnen Saldo kr är 0. Det skapas automatiskt betalrader på fakturan och betaldatumet blir det datum då pengarna sattes in på ditt konto.
Kan kunden inte betala fakturan på grund av till exempel konkurs, drivs ärendet inte vidare utan avslutas och får statusen Konkurs. Saldot på fakturan kvarstår och du måste själv bestämma hur det ska bokas bort.
Andra anledningar till att ett ärende avslutas kan t ex vara att personen är okänd, omyndig eller avliden. Läs mer om de olika statusarna under rubriken Fältförklaringar nedan.
Om en inbetalning görs för ett ärende som redan är avslutat får du information om detta.
Finns det räntor och avgifter kvar, efter det att kunden har betalat in skulden, så kommer Visma Amili att fortsätta driva in det som restkrav. Detta görs endast om ränta/avgifter överstiger ett visst belopp. Det är med anledning av detta som vissa ärenden inte får status Slutbetald/Betald till företaget även om saldot är 0.
Här visas det datum som kunden betalade fakturan.
Här visas fakturanumret.
Här visas fakturans förfallodatum.
Här visas kundnumret på fakturan.
I den här kolumnen visas kundens namn.
Här visas hur mycket av fakturabeloppet som fortfarande är obetalt.
Här visas vilken status din faktura har. En faktura kan ha någon av följande statusar i den här arbetsbilden:
| Avslutat | De ärenden som inte ryms inom de övriga statusarna får status Avslutat när ärendet inte längre bevakas. |
| Avskriven | Statusen Avskriven visas om resterande skuld på fakturan är avskriven. Du bör då göra en bortskrivning av det kvarvarande beloppet. |
| Betald till företaget | Statusen visas när kunden har betald direkt till dig och du har gjort en direktbetalning. |
| Bestriden |
Om denna status visas har din kund bestridit fakturan. |
| Ej delgivningsbar | Denna status får ärendet om Kronofogden inte kan nå kunden för delgivning. |
| Konkurs |
Företaget har gått i konkurs. Om ärendet är avslutat på grund av att företaget har gått i konkurs kommer fakturan inte betalas. |
| Lågt belopp kvar | Denna status visas om din kund har delbetalat fakturan och beloppet som kvarstår är för lågt för att gå vidare med ärendet. |
| Makulerat | Denna status innebär att ärendet har blivit felregistrerat av någon anledning och är nu avslutat. |
| Ofullständiga uppgifter | Denna status innebär att ärendet inte har kunnat skickas till inkasso på grund av att organisationsnummer eller personnummer saknas. |
| Person avliden |
Om personen som ska betala skulden är avliden visas denna status. När denna status visas är boutredningen avslutad och fakturan kommer inte betalas. |
| Person okänd | Enligt Visma Amili är personen okänd, det kan till exempel innebära att personen är okänd på den angivna adressen. |
| Person omyndig | Personen är under 18 år och då får ärendet inte drivas vidare. Det skickas ut en påminnelse, men om en omyndig person ändå inte betalar så avslutas ärendet i stället för att ett inkassokrav skickas ut. |
| Person utvandrad | Din kund har flyttat från Sverige. På grund av detta går det inte att driva ärendet vidare. |
| Skuldsanering |
Din kund har blivit beviljad skuldsanering. När denna status visas är det konstaterat att fakturan inte kommer att betalas. |
| Slutbetald | Denna status innebär att fakturan är slutbetald. Det skapas automatiskt betalrader på fakturan och betaldatumet blir det datum då pengarna sattes in på ditt konto. |
| Uppgörelse | Du och din kund har kommit överens om hur skulden ska hanteras. |
| Välj Gå till Amili | Välj kommandot Gå till Amili för att få mer information om ärendets status. |
Med hjälp av denna ruta kan du göra en direktsökning i listläget. Du anger vilket fält du vill söka i under Urval/sortering i översta knappraden.
Här visas det inbetalda beloppet.
Relaterade avsnitt
Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor
Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden
Gör inställningar för Påminnelsehantering
Överlämna till Kronofogden, kommando