Visma Administration 500
Överlämna till Kronofogden, kommando
Kommandot Överlämna till Kronofogden hittar du i programdelen Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden.
När du har skickat i väg ett ärende för påminnelsehantering och kunden inte har betalat, trots att både påminnelse och inkassokrav har skickats, kommer status på ditt ärende att ändras till Välj åtgärd. Detta innebär att du har möjlighet att välja hur du vill gå vidare med din obetalda faktura. Vill du lämna över ärendet till Kronofogden väljer du kommandot Överlämna till Kronofogden. En förutsättning för att överlämna ett ärende är att organisationsnummer respektive personnummer är angivet. Statusen ändras till Kronofogden när bearbetningen är klar.
När du överlämnar ett ärende till Kronofogden innebär det att ett föreläggande, med Kronofogden som avsändare, skickas ut till din kund och kunden blir debiterad 680 kr. Av detta belopp är 300 kr kostnaden för föreläggandet och 380 kr är Visma Amilis kostnad för arbetet med att ansöka om föreläggandet hos Kronofogden. Om ärendet går ända till utmätning, dvs kundens tillgångar är under utredning, kommer Kronofogden att debitera din kund med ytterligare 600 kr. Om ärendet avslutas hos Kronofogden utan att de har fått in hela skulden kommer du att bli debiterad utmätningsavgiften.
Visma Amili kommer även att debitera dig 300 kr för föreläggandet, men detta belopp får du tillbaka om kunden betalar sin obetalda faktura.
Visma Amili skickar inga ärenden till Kronofogden om beloppet understiger 500 kr. Är det flera inkassokrav som förfaller samma dag överlämnas dessa till Kronofogden i samma ärende.
Läs om hur du hanterar inbetalningar i avsnittet Hantera inbetalning för påminnelsehantering.
Gör så här:
- Välj Betalningar - Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden.
Rader som har statusen Välj åtgärd är möjliga att skicka till Kronofogden.
- Markera den faktura du vill gå vidare med till Kronofogden.
- Välj kommandot Överlämna till Kronofogden.
När ärendet är bearbetat ändras statusen till Kronofogden.
Ärendet lämnas över till Kronofogden som arbetar vidare med att driva in skulden enligt sina ordinarie rutiner. Din kund kommer att få information om detta samma dag som ärendet får status Kronofogden.
Relaterade avsnitt
Påminnelsehantering, fliken Förfallna fakturor
Påminnelsehantering, fliken Pågående ärenden
Påminnelsehantering, fliken Avslutade ärenden
Gör inställningar för Påminnelsehantering