Utökad integration med Visma Administration

Om du har Visma Administration 500, 1000 eller 2000 installerat på samma dator som Visma Anläggningsregister, kan du använda den utökade integration mellan dina företag i programmen. Du gör detta genom att peka ut det företag iVisma Administration som motsvarar det företag du har öppet i Visma Anläggningsregister. Läs mer i avsnittet Aktivera integration med Visma Administration.

Automatisk synkronisering av register

När du har valt ditt företag i Visma Administration kommer de register du valt av Konton, Resultatenheter, Projekt och Leverantörer att synkroniseras. Samma poster som finns i ditt företag i Visma Administration kommer att finnas i motsvarande register i företaget i Visma Anläggningsregister. Dessutom kommer alla nya poster i dessa fyra register, som du lägger upp i Visma Anläggningsregister, samtidigt att läggas upp i företaget i Visma Administration.

Den största fördelen med den utökade integrationen är att de inventarieinköp du i fortsättningen registrerar på Leverantörsfaktura eller manuell verifikation i företaget i Visma Administration, automatiskt läggs upp som importerade, ej kompletta tillgångar i Visma Anläggningsregister. Vid dessa registreringar kan du välja att få en fråga från Visma Administration om du vill starta Visma Anläggningsregister och lägga upp den nya tillgången direkt.

Mappen Importerade, ej kompletta ligger i trädstrukturen i Visma Anläggningsregister, och innehåller alla automatimporterade tillgångar från Visma Administration. Du kan komplettera och spara när du vill, men vi rekommenderar att göra det direkt när du har leverantörsfakturan med alla uppgifter på tillgänglig.

Du kompletterar då tillgången med de uppgifter som saknas (t ex Nyttjandeperiod) och väljer Spara. Sedan får du peka ut var i trädstrukturen i Visma Anläggningsregister du vill placera tillgången. Tillgångar som du inte vill färdigbehandla direkt hamnar även de i mappen Importerade ej kompletta i Visma Anläggningsregister, liksom tillgångar registrerade på verifikationer/leverantörsfakturor från andra datorer vid nätverkskörning av Visma Administration. Därifrån kan du senare själv, vid valfritt tillfälle, komplettera och spara dem.

Även inventarier/tillgångar som läggs in i Visma Administration via importerade verifikationer läggs upp automatiskt som importerade, ej kompletta tillgångar i Visma Anläggningsregister.

Direktregistrera verifikationer

Med hjälp av den utökade integrationen har du också möjlighet att direktregistrera verifikationerna från avskrivningar och bokföringsordrar gjorda i Visma Anläggningsregister till bokföringsdelen i Visma Administration. Denna direktregistrering sker om du har valet Automatisk export markerat i dialogerna Avskrivningar och Bokföringsorder.

Observera att korrekt ver.serie måste vara vald i respektive dialog. Om den utökade integrationen är aktiverad, kan du välja att få en påminnelse om att göra planenliga avskrivningar när du startar Visma Administration. Du kan också välja att få en fråga om du vill öppna Visma Anläggningsregister direkt, för att genomföra avskrivningarna.

Om Visma Anläggningsregister och Visma Administration inte är installerade på samma dator (t ex om du använder Visma Administration i nätverk) får du inte denna påminnelse från Visma Administration. Du får inte heller förfrågan om att lägga upp en ny tillgång direkt i Visma Anläggningsregister vid inventarieinköp.

Kriterier för att en tillgång ska läggas upp

Kriterier för att en tillgång ska läggas upp i Visma Anläggningsregister från en leverantörsfaktura eller verifikation i Visma Administration:

  • Konteringen får inte ha skapats från en Journal (gäller ver.)
  • A) Kontonummer (för tillgångskontot) ska börja på:
    BAS20xx: 10, 11 eller 12 (bokförs i debet)
    BAS96: 17, 18 eller 19 (bokförs i debet)

    B) ..förutom att kontot (för tillgångskontot) INTE FÅR  vara konto som ligger som Värdeminskningskonto eller Ack nedskrivningskonto på någon Tillgångstyp i ANL, t ex:
    BAS20xx: 1259 eller 1258
    BAS96: 1859 eller 1858
  • Konteringen ska gälla ett INKÖP på ett tillgångskonto där motkonterande konto är ett leverantörsskuldkonto, betalkonto eller checkkreditkonto:
    BAS20xx: 244x, 1910-1950 eller 2330 (bokförs i kredit)
    BAS96: 211x, 1010-1050 eller 2720 (bokförs i kredit)
  • Endast manuella leverantörsfakturor/verifikationer med anläggningstillgångar på, genererar FRÅGA i Visma Administration om att öppna Visma Anläggningsregister och lägga in sin nya tillgång komplett.
  • Leverantörsfakturor/verifikationer med anläggningstillgångar på, skapade på annat sätt (t ex via API, EDI eller SIE-import), genererar automatiskt tillgångar i mappen ”Importerade, ej kompletta” i Visma Anläggningsregister, UTAN ovanstående fråga från Visma Administration.
  • Leverantörsfakturor/verifikationer med anläggningstillgångar på, skapade av andra användare i Visma Administration nätverk, genererar automatiskt tillgångar i mappen ”Importerade, ej kompletta” i Visma Anläggningsregister, UTAN ovanstående fråga från Visma Administration.
  • Tillägg av inventarieköp på befintliga leverantörsfakturor/verifikationer som tidigare INTE har genererat tillgångar till Visma Anläggningsregister, genererar ny tillgång till Visma Anläggningsregister.
  • Ändringar (t ex ändrat belopp) på befintliga leverantörsfakturor/verifikationer som tidigare HAR genererat tillgångar till Visma Anläggningsregister, genererar INTE motsvarande ändring på redan upplagd tillgång.

Relaterade avsnitt