Visma Anläggningsregister
Tillgångar, fliken Värde
Fliken Värde innehåller alla obligatoriska uppgifter och de uppgifter som behövs till redovisningen. De fält som är markerade med en asterisk (*) är obligatoriska.


Anskaffningsdatum måste du också ange. Du kan skriva in datumet med formen ÅÅÅÅ-MM-DD, ÅÅ-MM-DD, ÅÅÅÅMMDD eller ÅÅMMDD.

Du måste ange anskaffningsvärdet i det här fältet. Anskaffningsvärdet är det belopp som motsvarar utgifterna för tillgångens förvärv eller tillverkning. I det enklaste fallet är anskaffningsvärdet det inköpsbelopp som står på fakturan från leverantören. I vissa fall kan även andra kostnader få räknas in i anskaffningsvärdet. Det kan t ex gälla tull, frakt, provisioner, finansieringskostnad eller kostnader för montering.

Här visas datum för senaste avskrivning.

I det här fältet visas avskrivningsbart belopp. Beräkningen utgår från anskaffningsvärdet minus restvärdet och tar med de justeringar som eventuellt har gjorts.

Du kan välja mellan två olika avskrivningsmetoder:
Rak avskrivning | Rak avskrivning blir lika
stor varje period under hela tillgångens nyttjandeperiod. Om du använder rak avskrivning kan du ange nyttjandeperioden direkt här. Du behöver bara skriva i ett av fälten så fylls de andra i automatiskt. Skriver du t ex i 30 för månader fyller programmet i 2:6 för År:mån och 40,00 för %. Om du skriver något i fältet År:mån ska det vara enligt formen ÅÅ:MM. Observera kolonet mellan år och månad. |
Oregelbunden | Du
kan fördela avskrivningarna så att de blir större eller mindre vissa perioder. Ska du använda oregelbunden avskrivning för den här tillgången, eller vill prova dig fram för att se vilket resultat de olika avskrivningssätten ger, klickar du på knappen till höger om fältet för att öppna dialogrutan Avskrivningsmetod. Det är samma dialogruta som visas när du väljer Kommando - Tillgång - Ändra nyttjandeperiod. |
Så här arbetar du i dialogrutan:
- Ange vilken avskrivningsmetod du vill använda.
Du kan ändra mellan Rak och Oregelbunden avskrivning för att prova olika lösningar, men när du har valt Oregelbunden och gjort en avskrivning kan du inte längre ändra.
För oregelbunden avskrivning ska du ange nyttjandeperioden i år och hur många procent som ska skrivas av varje år.
Om du använder samma avskrivningsplan för flera tillgångar kan du skapa en mall för avskrivningsmetoden. Du kan då hämta mallen när du lägger in nyttjandeperiod för andra tillgångar och slipper då göra om samma inregistrering flera gånger. En mall är ett förslag till nyttjandeperiod och avskrivningar. Du kan ändra mallens uppgifter precis som du vill.
Avskrivningsperioderna räknas ett år från tillgångens avskrivningsstart och det kan skilja sig från räkenskapsåret. Om du vill att tillgångsperioder ska följa räkenskapsåret ska avskrivningsstart överensstämma med räkenskapsårets första datum.
Gör så här för att lägga in uppgifterna för oregelbunden avskrivning:
- Välj mall och gör eventuella justeringar i den.
- Klicka på OK.
Eller:
- Skriv in nyttjandeperiod i antal år. I tabellen nedanför läggs en rad för varje år upp.
- Skriv in hur många procent som ska skrivas av varje år i kolumnen Skriv av %.
Längst ner i den kolumnen räknas procenttalen samman så att du ser när du har kommit till 100%, vilket det måste vara för att du ska kunna spara.
Flyttar mellan raderna i kolumnen Skriv av %, gör du enklast med hjälp av piltangenterna.
- Om du vill spara uppgifterna som en mall klickar du på knappen Spara som mall, skriver in ett namn för mallen och klickar på OK i den arbetsbild som visas.
- Klicka på OK för att stänga arbetsbilden Avskrivningsmetod.
Under Arkiv - Företagsunderhåll har du ytterligare möjligheter när det gäller att arbeta med mallar för oregelbunden avskrivning.
När de oregelbundna avskrivningarna för en tillgång har påbörjats går det inte längre att byta mall för tillgången, men det går att ändra procentsatsen för de kvarvarande åren. Procentsatsen för ett år som redan börjat skrivas av på, går inte att ändra.

Här skriver du in det datum då tillgången ska börja skrivas av. Du kan skriva in datumet med formen ÅÅÅÅ-MM-DD, ÅÅ-MM-DD, ÅÅÅÅMMDD eller ÅÅMMDD. Avskrivningsstarten är normalt den månad då tillgången kan tas i bruk, men för vissa typer av tillgångar kan andra principer gälla. Hör med din revisor om du är osäker.
Det är viktigt att detta datum är korrekt för gamla tillgångar. Om datumet inte stämmer blir programmets förslag på IB Ack Avskrivn och redovisat värde felaktigt.

I det här fältet visas avskrivningsunderlaget för tillgången. Avskrivningsunderlaget är det belopp programmet beräknar avskrivningarna på. Oftast är avskrivningsunderlaget detsamma som anskaffningsvärdet, men det finns fall då avskrivningsunderlaget kan vara lägre eller högre än anskaffningsvärdet. T ex om du har fått bidrag till en investering eller om du har gjort en uppskrivning. Du kan inte skriva in något här.

Du skriver in en benämning för tillgången i det här fältet.

Här visas när tillgången är helt avskriven.

Här visas beloppet för ingående balans, ackumulerad avskrivning, d v s hur mycket som totalt har skrivits av på den här tillgången i tidigare räkenskapsår.

Här visas nyttjandeperiod kvar i antal år och månader. Fältet uppdateras vid varje avskrivning.

Att använda projekt är ett sätt att gruppera kostnader efter verksamhet i stället för efter kostnadsslag. Om du arbetar med projekt i bokföringen kan du hämta rätt projekt genom att plocka den från registerlistan för projekt. Projekten måste då finnas upplagda iVisma Anläggningsregister. Om du inte har lagt upp dem ännu kan du göra det direkt genom att klicka på knappen Ny.
Dialogen fungerar på samma sätt som resultatenheter.
När du skriver ut bokföringsunderlag sker en fördelning på projekt. Om du inte vill ha en fördelning på projekt kan du avaktivera den funktionen i företagsinställningarna.

I det här fältet visas tillgångens redovisade värde, d v s det värde som en tillgång tas upp till i balansräkningen. Det uppdateras vid varje avskrivning.

Om du arbetar med resultatenheter i bokföringen kan du hämta rätt resultatenhet genom att plocka den från registerlistan för resultatenheter. Resultatenheterna måste då finnas upplagda i Visma Anläggningsregister.
Ska du fördela på resultatenheter klickar du på knappen till höger om fältet.
Det arbetsfönster som visas består av en lista med tillgängliga resultatenheter till vänster. Till höger finns en lista med de resultatenheter som du har valt. Mellan dessa finns fyra knappar som du använder för att redigera listan till höger på valda resultatenheter.
Gör så här för att fördela på resultatenheter:
- Markera resultatenheter i vänstra kolumnen som du vill välja.
- Klicka på pilen, resultatenheterna flyttas över till den högra kolumnen. De fyra knapparna i mitten av dialogen används för att redigera listan och flyttar resultatenheterna mellan de båda fälten.
- Klicka på knappen Fördela jämt eller fyll manuellt i kolumnen Andel i %.
Om resultatenheten inte finns upplagd kan du lägga till den genom att klicka på knappen Ny. Du kan även välja att importera resultatenheter från Visma Administration. Du klickar då på knappen Importera. Nu visas en lista över de resultatenheter som finns upplagda för det valda bolaget i Visma Administration. Vilket bolag iVisma Administration uppgifterna hämtas ifrån styrs av den sökväg som finns angiven i företagsinställningarna i Visma Anläggningsregister. Du når de inställningarna genom att välja Arkiv - Företagsunderhåll - Sökvägar.

Om du har valt avskrivningstyp Markanläggning 75% visas detta fält. För markanläggningar som anskaffats under ett beskattningår för vilket taxering skett senast 1991 gäller speciella regler för beräkning av avskrivningsunderlag. Avskrivningsunderlaget beräknas till 75 % av anskaffningskostnaden. Programmet gör denna beräkning automatiskt.
När du lägger upp en ny tillgång hämtas den inställning som är gjord under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar. Du kan ändra denna inställning för en viss tillgång genom att klicka på knappen till höger om fältet Skattemässigt avskrivningsunderlag. Dialogrutan Inställningar markanläggning 75 % visas.
Inställningen kan bara ske innan tillgången blir Aktiv, d v s innan några avskrivningar är gjorda. Om du i efterhand vill ändra ditt val måste du ångra gjorda avskrivningar och sedan välja rätt inställning på tillgången.
Gamla tillgångar som har lagts in i programmet och redan är fullt avskrivna (Ej aktiverad, helt avskriven) kan alltid ändras. Du ändrar genom att klicka på knappen till höger om fältet Skattemässigt avskrivningsunderlag i tillgångsbilden. När du ändrar inställning så ändras också värdena för IB ack avskrivning och Redovisat värde.

Restvärde är det belopp företaget förväntas erhålla för en tillgång efter nyttjandeperiodens slut efter avdrag för kostnader i samband med avyttringen. Restvärdet är dock ofta försumbart och behöver då inte beaktas. Men om det är sannolikt att restvärdet uppgår till ett betydande belopp lägger du in det här. Programmet kommer då att minska avskrivningsunderlaget med detta belopp. Detta fält visas inte om du har valt avskrivningstyp Markanläggning 75%. Det ersätts då med fältet Skattemässigt värde.

Om du har börjat lägga in en tillgång och inte är klar, men ändå vill kunna spara det du har lagt in, markerar du den här rutan. Markerar du rutan behöver inte alla obligatoriska fält fyllas i på tillgången. Du måste dock ha fyllt tillgångsnummer, benämning och tillgångstyp för att kunna spara.
På en tillgång under uppförande görs det inga avskrivningar samt att inga värden beräknas utifrån angivna uppgifter.
I trädstrukturen ser du att tillgångar under uppförande märks med en särskild ikon. Du kan även söka efter och göra urval på tillgångar som har denna märkning.

Här skriver du in tillgångsnumret. Varje tillgång måste ha ett eget tillgångsnummer. Detta är nyckelfältet för tillgången, d v s det är detta fält som programmet använder för att hålla isär de olika tillgångarna. Du kan inte senare byta tillgångsnummer på en befintlig tillgång. Om du har lagt in ett startnummer i företagsinställningarna, visas nästa lediga nummer i den nummerserien som förslag.

Det här är ett textfält du kan utnyttja för viktig information som gäller för tillgången, t ex om du vill beskriva vilka komponenter en tillgång innehåller. Ett exempel är datorer, där det kan vara intressant att hålla reda på lite mer exakt vad de innehåller, t ex som information inför en bedömning av uppgraderingsbehovet. Du använder då det här fältet för att skriva in information om t ex processor, hårddiskens storlek, RAM-minnet, grafikkort och eventuell specialutrustning.
Du kan även koppla ett dokument, en mapp eller en webbsida till tillgången, se Koppla dokument/webbsida till en tillgång.

Du måste ange tillgångstyp. Det gör du genom att välja en av de tillgångstyper du har lagt upp. Klicka på listpilen och välj tillgångstyp i registerlistan för tillgångstyper. Om den tillgångstyp du ska använda inte finns upplagd kan du lägga upp den genom att klicka på knappen Ny i fönstret för tillgångstyper.

Det är praktiskt att ha med numret på den verifikation där inköpet finns registrerat, och det skriver du in här.

I det här fältet visas det totala beloppet för ackumulerad avskrivning på tillgången innevarande räkenskapsår.