Registrera gamla tillgångar

  1. Välj Arbeta med - Tillgångar - Ny tillgång.
  2. I fältet Anskaffningsdatum registrerar du ett äldre datum än räkenskapsåret så länge du arbetar i det första året, eller det första olåsta året, i programmet.

I fältet IB ack avskrivning registrerar programmet automatiskt ett belopp med hjälp av anskaffningsdatum, nyttjandeperioden i månader och avskrivningsunderlag. Skulle värdet inte stämma kan du korrigera så länge du inte har gjort några planenliga avskrivningar för den aktuella tillgången. Du ändrar genom att skriva rätt värde i fältet IB ack avskrivning.

Ändrar du beloppet i fältet IB ack avskrivning kommer fortsättningsvis avskrivningarna inte att procentuellt exakt stämma med angiven procentsats i fältet för nyttjandeperiod. Anledningen är att förutsättningarna förändrats i och med ett nytt IB-värde.

  1. När alla tillgångar är registrerade skriver du ut rapporten Avskrivningar per konto under Arkiv - Skriv ut. Här stämmer du av anskaffningsvärden och ackumulerade avskrivningar mot ingående balans i bokföringen för föregående år.
  2. Nu är det lämpligt att ta en säkerhetskopia. Den tar du genom att välja Arkiv - Säkerhetskopiering - Säkerhetskopiera.
  3. Du gör därefter avskrivningar för föregående år genom att välja Arbeta med - Avskrivningar. Du kommer in i dialogrutan Avskrivningar och väljer här för vilken period du vill göra avskrivningen genom att välja datum i fältet Skriv av till och med.
  4. Du stämmer sedan av mot bokföringen igen, så att utgående värden för föregående år stämmer med bokföringens utgående värden.
  5. Om någon tillgång har skrivits av mer/mindre än plan justerar du detta genom att öppna arbetsbilden för den aktuella tillgången och väljer Kommando - Tillgång - Justera avskrivning. I dialogrutan som kommer upp ändrar du till korrekt redovisat värde för den aktuella tillgången.

  6. När allt är avstämt och klart i föregående år skapar du innevarande räkenskapsår och ändrar i företagsinställningarna till 1 månad i fältet Månader per avskrivningsperiod under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar. Du registrerar sedan de tillgångar som köpts under året.

Därefter gör du avskrivningar för de perioder som hittills passerat.

Relaterade avsnitt