Visma Byråstöd
Aktivera samarbete i Spiris Scanner
Via Visma Byråstöd kan du bjuda in dina kunder till ett samarbete i Spiris Scanner. Detta innebär att ni delar ett och samma Spiris Scanner och ni behöver inte längre skicka data mellan er manuellt. Båda parter har tillgång till samma information direkt. Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.

Gör så här för att aktivera samarbetstjänsten Spiris Scanner:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Spiris Scanner.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för.
- Välj Spiris Scanner vid fältet Tjänst.
- Klicka på Nästa.
- Välj vem som ska betala för tjänsten vid fältet Fakturamottagare.
Eftersom kunden i detta scenario redan använder och betalar för tjänsten står denne som fakturamottagare automatiskt. Vill du ta över betalningen från och med nästa avtalsperiod, ändrar du fakturamottagare till Byrån istället.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Klicka på Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.

Gör så här för att aktivera samarbetstjänsten Spiris Scanner:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Spiris Scanner.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för.
- Välj Spiris Scanner vid fältet Tjänst.
- Klicka på Nästa.
- Välj vem som ska betala för tjänsten vid fältet Fakturamottagare.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Klicka på Skicka förfrågan.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten på din kund och ett mejl har skickats till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.

Gör så här för att aktivera samarbetstjänsten Spiris Scanner:
- Öppna Visma Byråstöd.
- Välj Arbeta med - Kunder.
- Markera den kund du vill aktivera samarbete för.
- Välj fliken Program och tjänster.
- Klicka på knappen Aktivera bredvid fältet Spiris Scanner.
Du lämnar nu Visma Byråstöd och fönstret Aktivera samarbetstjänst öppnas. Här framgår namn och organisationsnummer på den kund du håller på att aktivera samarbetet för.
- Välj Spiris Scannervid fältet Tjänst.
- Klicka på Nästa.
- Välj vem som ska betala för tjänsten vid fältet Fakturamottagare.
- Välj om avtalsperioden ska vara 3 eller 12 månader.
- Kontrollera att din kunds uppgifter stämmer under Obligatoriska kontaktuppgifter för. Den användare som anges här kommer bli administratör på vismaspcs.se.
- Klicka på Aktivera samarbete.
Nu har du aktiverat både samarbetet och tjänsten på kunden. Dessutom har kundens administratör på Spiris skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat tjänsten för kunden och kunden ombeds även logga in på Spiris för att godkänna villkoren för tjänsten. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete i tjänsten.