Arbetsgivardeklaration

Du som arbetsgivare ska redovisa de utbetalningar och skatteavdrag du har gjort per person varje månad. För de anställda innebär det att de löpande kan se sina värden på bruttolön, skatt och förmåner direkt på Mina sidor på skatteverket.se. Läs mer på spiris.se och skatteverket.se eller titta på filmen Skapa arbetsgivardeklaration.

För att Försäkringskassan ska kunna hålla koll på utbetalningar för föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning ska uppgifter om frånvaro redovisas i arbetsgivardeklarationer. Skatteverket skickar sedan uppgifterna vidare till Försäkringskassan.

När du registrerar föräldraledighet, vård av barn och 10 dagars ledighet vid barns födelse via Anställd eller via snabbvalen Övrig frånvaro och Vård av barn, läggs uppgifterna automatiskt till när du skapar arbetsgivardeklarationen. Läs mer i avsnittet Vilka frånvarouppgifter ska rapporteras i arbetsgivardeklarationen?

Vi rekommenderar att du väntar med att godkänna arbetsgivardeklarationen hos Skatteverket tills några dagar efter senaste lönekörningen, så att eventuella korrigeringar som har gjorts för aktuell månad kommer med i rapporteringen. Detta eftersom du som arbetsgivare inte kan ändra redovisad och inbetald avdragen skatt och få tillbaka efter att filen är inskickad och godkänd hos Skatteverket. Arbetsgivaravgiften kan dock justeras genom en omprövning.

Om företaget är registrerat som arbetsgivare så måste arbetsgivardeklarationen lämnas till Skatteverket även om du inte har betalat ut några löner eller registrerat förmåner för perioden. I de fall då det inte finns några uppgifter att deklarera för perioden väljer du alternativet att deklarera noll på skatteverket.se.

Det finns några undantag då du inte behöver skicka in arbetsgivardeklarationen varje månad. Läs mer i avsnittet Finns det undantag då jag inte behöver redovisa arbetsgivardeklarationen?

Du kan skicka arbetsgivardeklarationen från Visma Lön 300 till företagets utrymme hos Skatteverket. Du kan också skapa en fil för arbetsgivardeklarationen och sedan logga in på skatteverket.se och lämna den manuellt.

För att Skatteverket ska kunna verifiera att du har ett konto hos Spiris behöver du vara inloggad på spiris.se. Om du sparar inloggningsuppgifterna under Arkiv - Användare - Inloggning till vismaspcs.se är du alltid inloggad när du öppnar Visma Lön 300. Läs mer i avsnittet Förutsättningar för att använda tjänster som har integration med Skatteverket.

Om du arbetar via Spiris funktion Byråstöd eller Visma Byråstöd kommer det konto som finns registrerat för din byrå på spiris.se att användas för din kunds räkning.

Om du arbetar med flera företag i Visma Lön 300 anger du organisationsnumret till det företag som licensen för programmet är registrerat på under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar på fliken Integrationer. Då används kontot för det företaget för verifiering mot Skatteverket.

Skapa arbetsgivardeklarationen

Gör så här för att skapa arbetsgivardeklarationen:

  1. Välj Lönearbete - Arbetsgivardeklaration.
  2. Välj vilken redovisningsperiod du vill skapa arbetsgivardeklarationen för under Löner med utbetalningsdatum.
  3. Klicka på Hämta löneuppgifter för att uppdatera uppgifterna.
  4. Kontrollera uppgifterna under Kontaktuppgifter.

Om det är första gången du redovisar arbetsgivardeklarationen är det viktigt att du kontrollerar att uppgifterna under Kontaktuppgifter stämmer för företaget. Observera att ändringar som du gör här bara påverkar den aktuella filen. Om du vill göra ändringar i kontaktuppgifterna som sparas till kommande filer gör du det under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, fliken Företaget. Om du arbetar via Spiris funktion Byråstöd eller Visma Byråstöd gör du ändringarna där.

Relaterade avsnitt