Fakturering, detaljinformation
Programdelen finns under Register - Projekt m m - Projekt.
Utseendet på fliken Fakturering varierar beroende på de val du gör. Så här ser det ut när du har valt Fastpris med delfakturering:
Valet Löpande fakturering visar inga fält i den nedre delen men en inställning för Hantering av utlägg.
När du väljer Löpande fakturering med takpris visas:
Här följer en beskrivning av samtliga fält och knappar som kan förekomma i fönstret:
Ny |
Klicka på den här knappen för att skapa ett nytt projekt. |
Kopiera |
Med hjälp av knappen Kopiera kan du skapa ett nytt projekt genom att kopiera ett befintligt. Se avsnittet Kopiera projekt för mer information. |
Visa lista |
Klicka på den här knappen för att gå till listläget för registret. |
Sök |
Här kan du söka efter ett projekt på projektnamnet eller projektnumret. |
Kundens ordernummer |
Här kan du lägga in kundens ordernummer för projektet. Fältet rymmer 25 tecken. |
Hantering av utlägg |
|
Utlägg ska debiteras kund |
Sätt en markering i rutan om de utlägg som registreras på projektet ska vara med på kundens fakturaunderlag. Inställningen är inte tillgänglig om du valt Fastpris med delfakturering. |
Fakturering |
|
Löpande fakturering |
Om löpande fakturering gäller för projektet, markera detta val. Det innebär att det inte görs några kontroller. Läs mer i avsnittet Välj faktureringstyp för projekt. |
Löpande fakturering med takpris |
Om du väljer detta alternativ får du en varning om takpriset överskrides, när du skapar ett fakturaunderlag för projektet. Du lägger in takpriset i det fält som visas nedanför. Läs mer i avsnittet Välj faktureringstyp för projekt. |
Fastpris med delfakturering |
Om projektet är ett fastprisprojekt och/eller om du vill lägga in delfakturering på givna datum, väljer du det här alternativet. Om projektet är ett fastprisprojekt kan du ange ett totalt pris som inte kan överskridas. Sedan anger du ett eller flera fakturadatum och belopp för dessa datum. Om du markerar den sista fakturan som slutfaktura får du automatiskt en kontroll på att summan av delfaktureringarna stämmer överens med det angivna fastpriset. Om du väljer Fastpris med delfakturering måste du även lägga in en uppgift om genomsnittligt försäljningspris under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Fakturainställningar. Läs mer i avsnittet Fakturainställningar, detaljinformation. Denna uppgift används för beräkning av justeringen för fakturerat antal timmar, d v s det som på fakturaunderlag - detaljer presenteras som Justering fastpris. Du kan även använda det här valet om du vill lägga upp delfaktureringar för specifika datum, utan att ange något totalt fastprisbelopp. Då lägger du helt enkelt in önskat antal rader för delfaktureringar i tabellen. När du skapar fakturaunderlag kommer en post med på underlaget om angivet fakturadatum ligger inom den period du skapar fakturaunderlag för. På den här fliken kan du även se vilka delfaktureringar som har gjorts för ett projekt. Läs mer i avsnittet Välj faktureringstyp för projekt. |
A conto-fakturering |
Här kan du lägga in delfaktureringar på givna datum som sedan avräknas mot en slutfaktura. Du kan lägga upp detta löpande med ett antal delfaktureringar, slutfaktura för dem, ett antal nya delfaktureringar, slutfaktura för dem osv. Om du väljer A conto-fakturering måste du även lägga in en uppgift om genomsnittligt försäljningspris under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Fakturainställningar. Läs mer i avsnittet Fakturainställningar, detaljinformation. Denna uppgift används där verkligt snittpris saknas, för beräkning av justeringen för fakturerat antal timmar, d v s det som på fakturaunderlag - detaljer presenteras som Justering a conto. När du skapar fakturaunderlag kommer en post med på underlaget om angivet fakturadatum ligger inom den period du skapar fakturaunderlag för. På den här fliken kan du även se vilka delfaktureringar som har gjorts för ett projekt. Läs mer i avsnittet Välj faktureringstyp för projekt. Obs!Om arbete sker efter det att slutfaktura är skapad är det viktigt att du skapar ytterligare en faktura för att justera uppgifterna i statistiken. |
Fakturatext | Om projektet har Löpande fakturering (LF) eller Löpande fakturering med takpris (LF m TP) kan du nu skriva in en fakturatext. Fakturatexten kommer med på faktura- eller orderunderlaget som du skapar i Visma Tid. Du kan korrigera texten på faktura-/orderunderlaget. Vid överföring till Visma Administration kommer fakturatexten med som textrader på fakturan. Fältet rymmer 256 tecken. |
Fält för takpris |
|
Takprisbelopp |
Lägg in takpriset i kronor här. Takpriset kan ändras när som helst. |
Takpriset är inklusive utlägg |
Om takpriset även ska inbegripa eventuella utlägg, markera den här rutan. |
Fält för Fastpris med delfakturering och A conto-faktureringNär du på fliken Fakturering har valt Fastpris med delfakturering eller A conto-fakturering visas en tabell där du kan lägga in rader med fakturadatum. Läs mer i avsnittet Lägga till/ta bort rader på fliken Fakturering. |
|
Fastprisbelopp |
Lägg in fastprisbeloppet i kronor här. Fastprisbeloppet kan ändras under förutsättning att slutfaktura inte är skapad, om en sådan markering finns. I tabellen under måste du lägga in minst ett faktureringsdatum. Om hela fastprisprojektet ska faktureras vid ett enda datum lägger du alltså in det datumet och hela fastprisbeloppet. |
Fastpriset är inklusive utlägg |
Om fastpriset även ska inbegripa eventuella utlägg, markera den här rutan. |
Fakturadatum |
Lägg in datum för fakturering/delfakturering här. Om ett datum du anger här ligger inom den period du skapar fakturaunderlag för, skapas ett fakturaunderlag med det belopp du anger. Du kan när som helst lägga till eller ta bort faktureringsdatum, under förutsättning att slutfakturan inte är skapad, om en sådan markering finns. Du kan dock inte lägga till fakturadatum som är tidigare än redan skapade fakturaunderlag. Du kan även lägga in fakturadatum med kreditbelopp (d v s belopp med minustecken), om något avdrag ska göras. Obs!När ett fakturaunderlag skapas går det inte längre att registrera tid för projektet, på datum som ligger före de fakturadatum det har skapats underlag för. |
Belopp |
Här lägger du in det belopp som ska faktureras det angivna datumet. På en slutfaktura för a conto-fakturering kan du inte lägga in något belopp. Där sker avräkning mot vad som faktiskt är registrerat. |
Text på faktura |
I det här fältet kan du lägga in en fakturatext som skrivs ut på fakturaunderlaget. Vill du lägga in en längre text kan du göra det med hjälp av funktionen i nästa fält. |
Extra fakturatext |
Vill du lägga in en längre text på fakturan, klicka i fältet och skriv in texten i den dialogruta som visas. Välj knappen Skriv ut för att skriva ut till skrivare, pdf-fil eller skicka via E-post. |
Koppling art.nr |
Här kan du koppla till ett artikelnummer som finns i Visma Administration/Visma Compact. Om du importerar artikelregistret visas alla artiklar i en lista du väljer från. Du kan även skriva in artikelnumret direkt i fältet. Genom att koppla till artikelnummer kan du utnyttja den artikelkontering som finns iVisma Administration/Visma Compact, t ex för att få en automatiskt reglering av om moms ska läggas på eller ej. |
Slutfaktura |
Detta gäller för fastpris: Om du har lagt in ett fastprisbelopp, kan du välja att lägga in en markering för slutfaktura. Detta är valfritt. Om du lägger in en markering för slutfaktura får du automatiskt en kontroll på att summan av delfaktureringarna stämmer överens med det angivna fastpriset. Detta gäller för a conto: En slutfaktura skapar en avräkning mellan vad som faktiskt är registrerat på projektet, fram till och med slutfakturans datum med avdrag för tidigare faktureringar. Du kan lägga upp detta löpande med ett antal delfaktureringar, slutfaktura för dem, ett antal nya delfaktureringar, slutfaktura för dem o s v. |
FUnr |
Här ser du om det finns fakturaunderlag skapade för några av faktureringsdatumen. Om numret för ett fakturaunderlag visas på en rad finns det ett fakturaunderlag skapat för det fakturadatumet. |
Kundens räkenskapsår |
Om du har valt att arbeta med inställningen Redovisnings-/revisionsbyrå visas denna kolumn där du kan välja vilket räkenskapsår fakturan gäller. Detta för att justeringsraden på fakturaunderlaget ska kunna hänföras till rätt räkenskapsår så att uppföljningen i statistiken blir korrekt. |
Knapp längst ner |
|
Spara |
Klicka på den här knappen för att spara ändringarna. |
Se även