Välj faktureringstyp för projekt

Programdelen finns under Register - Projekt m m - Projekt.

För varje projekt kan du välja typ av fakturering, beroende på vilket avtal du har med kunden. Dessa val finns på fliken Fakturering i projektregistret:

De faktureringstyper du kan välja mellan är:

Löpande fakturering

Detta val innebär fakturering på löpande räkning och ger inga kontroller. Läs mer i avsnittet Arbeta med löpande fakturering och löpande fakturering med takpris för projekt.

Löpande fakturering med takpris

Detta är löpande fakturering, men där du lägger in ett takpris:

Takpris har samma hantering och funktioner som löpande fakturering, t ex när det gäller registrering av tid och möjligheterna att bearbeta detaljer på fakturan. När du skapar fakturaunderlag för ett sådant projekt ser du takpriset och vad som återstår att fakturera upp till takpriset. På så sätt kan du själv kontrollera att faktureringen för projektet håller sig inom det angivna takpriset. Beloppet visas med röda siffror om takpriset är överskridet.

Obs!

Du får ingen varning om att takpriset är överskridet när du gör tidsregistreringar, utan först när du skapar fakturaunderlaget.

Läs mer i avsnittet Arbeta med löpande fakturering och löpande fakturering med takpris för projekt.

Fastpris

Om det är ett fastprisprojekt lägger du in ett totalt fastprisbelopp och anger därefter en eller flera faktureringstidpunkter med delbelopp. Så här kan det se ut:

Om du väljer att markera sista fakturan som slutfaktura sker en kontroll av att summan av delfaktureringarna överenstämmer med fastpriset. När du skapar fakturaunderlag skapas automatiskt fakturor för de delbetalningar vars datum infaller under den period du anger i Skapa underlag.

Om avtalet skulle ändras under resans gång kan fastpriset ändras och nya delfaktureringar läggas till, även med poster där belopp krediteras, så länge inte slutfakturan är skapad. Dock kan inget läggas till med ett tidigare datum än senast skapade fakturaunderlag.

Tidsregistreringarna är för ett fastprisprojekt att se som statistikuppgifter. De påverkar inte fakturorna till kunden utan är ett sätt att stämma av hur många timmar som är arbetade, och kostnaderna för dem, i förhållande till intäkten på fastprisprojektet. Med hjälp av rapportgeneratorn kan du skapa rapporter för uppföljning av fastprisprojekten.

Läs mer i avsnittet Arbeta med fastpris med delfakturering för projekt.

Fasta delfaktureringar

Om du har ett projekt där du har kommit överens med kunden om att fakturera fasta belopp med jämna mellanrum, t ex varje månad, men där själva projektet saknar slutdatum och totalt fastprisbelopp, kan du ändå använda valet Fastpris med delfakturering för att få en smidig hantering av fakturaunderlagen. Det kan exempelvis vara aktuellt för en byrå som arbetar med standardprojekt, t ex Löpande redovisning, som löper från år till år. Tidsregistreringarna är även i detta fall att se som statistikuppgifter. De påverkar inte fakturorna till kunden utan är ett sätt att stämma av hur många timmar som är arbetade, och kostnaderna för dem, i förhållande till intäkten på projektet.

Så här skulle en sådan lista kunna se ut:

A conto-fakturering

Här kan du lägga in delfaktureringar på givna datum som sedan avräknas mot en slutfaktura. Du kan lägga upp detta löpande med ett antal delfaktureringar, slutfaktura för dem, ett antal nya delfaktureringar, slutfaktura för dem osv. Så här kan det se ut:

Avräkningen på en slutfaktura sker så här: Debitering för all registrerad tid samt utlägg på projektet fram till och med slutfakturans datum summeras. Från den summan dras de delfaktureringar som har skett från senaste slutfakturan fram till denna slutfaktura. Slutfakturans belopp kan alltså även bli minus, en kreditfaktura.

När du skapar fakturaunderlag kommer en post med på underlaget om angivet fakturadatum ligger inom den period du skapar fakturaunderlag för. Om du har flera slutfakturor måste föregående slutfaktura vara fakturerad innan nästa delfakturering kan ske.

Om avtalet skulle ändras under resans gång kan nya delfaktureringar och slutfakturor läggas till, även med poster där belopp krediteras. Dock kan inget läggas till med ett tidigare datum än senast skapade fakturaunderlag.

Innan en slutfaktura är skapad för ett a conto-projekt är tidsregistreringarna enbart att se som statistikuppgifter. De påverkar inte delfaktureringarna till kunden utan är ett sätt att stämma av hur många timmar som är arbetade, och kostnaderna för dem, i förhållande till intäkten på projektet. När en slutfaktura skapas sker avstämning mellan fakturerade belopp och faktiskt registrerade uppgifter.

Med hjälp av rapportgeneratorn kan du skapa rapporter för uppföljning av a conto-projekten. Läs mer i avsnittet Arbeta med A conto-fakturering för projekt.

Se även

Arbeta med löpande fakturering och löpande fakturering med takpris för projekt
Arbeta med fastpris med delfakturering för projekt
Arbeta med A conto-fakturering för projekt