Arbeta med löpande fakturering och löpande fakturering med takpris för projekt
Du kan välja vilken typ av fakturering du vill ha på ditt projekt, beroende på vilket avtal du har med kunden. Dessa val gör du under Register - Projekt m m -Projekt, på fliken Fakturering när du befinner dig i kortläget på projektet. Läs mer i avsnitten Fakturering, detaljinformation och Välj faktureringstyp för projekt.
Du kan välja mellan Löpande fakturering (LF), Löpande fakturering med takpris (LF m TP) , Fastpris med delfakturering (FP), och A conto-fakturering (AF). Läs mer i avsnitten Arbeta med A conto-fakturering för projekt och Arbeta med fastpris med delfakturering.
Löpande fakturering (LF)
Löpande fakturering innebär vanlig fakturering utan några kontroller. Denna faktureringstyp är vald som standard.
Löpande fakturering med takpris (LF m TP)
Genom att välja Löpande fakturering med takpris (LF m TP) kan du få en varning om att takpriset överskrids när du skapar ett fakturaunderlag för projektet.
Obs!
Du får ingen varning om att takpriset är överskridet när du gör tidsregistreringar, utan först när du skapar fakturaunderlaget.
Det är möjligt att ändra faktureringstyp från Löpande fakturering (LF) till Löpande fakturering med takpris (LF m TP), även om fakturering skett tidigare. Det är även möjligt att göra tvärtom, d v s att ändra från faktureringstyp Löpande fakturering med takpris (LF m TP) till Löpande fakturering (LF) om fakturering har skett.
Gör så här för att lägga upp löpande fakturering med takpris för projekt:
- Välj Register - Projekt m m - Projekt och dubbelklicka på det projekt du vill göra inställningen för.
- Välj fliken Fakturering och markera Löpande fakturering med takpris (LF m TP).
- Skriv in takprisbeloppet i fältet Takprisbelopp.
- Markera rutan Takpriset är inklusive utlägg om du vill att eventuella utlägg som registreras på projektet ska räknas in i takpriset.
Exempel
Vi har markerat Löpande fakturering med takpris och angett ett takprisbelopp på 10 000 kr. Vi har även markerat att utlägg ska räknas in i takpriset.
När vi har registrerat tid och skapat fakturaunderlag ser det ut så under Arbeta med - Faktura-bokföringsunderlag - Skapa underlag.
Tre av kolumnerna visar information som rör projekt med takpris och-/eller fastpris.
- Typ av faktura visar vilken faktureringstyp som är vald.
- Marginal till takpris visar hur mycket marginal det finns till angivet takpris. I denna beräkning tas även hänsyn till det aktuella fakturaunderlaget. Negativa belopp visas med röda siffror, vilket indikerar att takpriset är överskridet.
- Fastpris/takpris visar det angivna takpriset. Beloppet visas med röda siffror om takpriset är överskridet. På så sätt kan du själv kontrollera att faktureringen för projektet håller sig inom det du har angett som takpris. Takpris innebär för övrigt samma hantering och funktioner som för löpande fakturering, t ex när det gäller möjligheterna att bearbeta detaljer på fakturan.
Läs mer i avsnitten Skapa faktura-/bokföringsunderlag, översikt och Skapa faktura-/bokföringsunderlag, detaljinformation.
Se även