Anställd
Arbetsscheman
Detta avsnitt gäller bara dig som är löneadministratör och arbetar i Visma Lön 300 eller Visma Lön 600.
När du arbetar med Visma Lön 300/600 görs inställningar för arbetsscheman i Anställd, men vissa uppgifter hämtas från löneprogrammet. Alla arbetsscheman som finns upplagda i löneprogrammet över till Anställd vid första synkroniseringen. Därefter gör du alla kompletterande inställningar i Anställd.
Om du arbetar i Lön gör du alla inställningar för arbetsscheman där. I Anställd kan du bara se vilka inställningar som är gjorda.
Det är viktigt att alla anställda som arbetar regelbundet har ett korrekt arbetsschema eftersom bland annat sysselsättningsgrad, arbetstid per månad, arbetstid per år och karensavdrag beräknas utifrån det. Skapa arbetsscheman för alla typer av arbetstid som finns i företaget och koppla dem till varje anställd.
Du ser alla arbetsscheman under Schemaläggning - Arbetsscheman. Listan kan filtreras efter typ av arbetsschema och/eller typ av arbetstid.
I kolumnen Anställda ser du vilka och hur många som är kopplade till varje schema. Här kan du även koppla scheman till en eller flera anställda. Läs mer i avsnittet Koppla anställd till arbetsschema.
Inaktiva scheman visas i kursiv stil om rutan Visa även inaktiva är markerad. Välj ett schema i listan och kryssa i Aktivt arbetsschema för att aktivera det.
Tänk på att du alltid behöver lägga upp heltidsschema, även om du bara ska arbeta med deltidsschema. Detta eftersom heltidsschemat används för att beräkna sysselsättningsgrad, mertid, övertid, säsongstider, schema vid helgdagar med mera.
Relaterade avsnitt
Skapa eller redigera arbetsschema
Arbetsscheman i Anställd tillsammans med Visma Lön 300/600
Hantera och skapa arbetsscheman i Anställd
Gör inställningar för heltids- och deltidsschema
Koppla anställd till arbetsschema
Oregelbunden arbetstid i Anställd tillsammans med Visma Lön 300/600