Byråstöd Start
Aktivera samarbete i Spiris Lön
Med Lön får du en lönefunktion med automatiska uträkningar och rapportering.
Titta på filmen Bjud in till samarbete för att se hur det går till. I filmen Acceptera samarbete kan du se hur det går till när en kund får en inbjudan till ett samarbete.
Det finns möjlighet att samarbete på två olika sätt i Lön:
Kunden har tillgång till Lön - I detta samarbetet kan du samarbeta med din kund i funktionen. Ni bestämmer tillsammans vem som ska göra vad i lönearbetet. Det kan gälla att skapa och ändra arbetsscheman, registrera tider eller göra själva löneutbetalningen. Lönearbetet med din kund sker baserat på hur du väljer att din kund ska tidsregistrera. Med detta valet kan antingen byrån eller kunden vara fakturamottagare för samarbetstjänsten.
Byråtillgång - i detta samarbetet är det bara du som byrå som har tillgång till funktionen. Med detta valet är det bara byrån som kan vara fakturamottagare.
Du väljer mellan två arbetssätt för tidregistrering i båda samarbetena.
-
Du kan som byråmedarbetare registrera tider och avvikelser för din kunds anställdas med smarta snabbval i lönefunktionen. Via appen Anställd kan de anställda se sina lönebesked och har full koll på semesterdagar och eventuellt kompsaldo.
-
Din kund låter sina anställda själva registrera sina tider och/eller avvikelser. I detta fallet använder de Anställd antingen via webben eller i mobilen. Innan uppgifterna kommer in i lönefunktionen kan en attestansvarig på företaget godkänna tidrapporterna digitalt och du gör därefter lönekörningen med ett par klick. De anställda får även full koll på sina lönebesked, flex- och semestersaldo. Med appen Anställd kan kundens anställda registrera sina tider och ta emot sina lönebesked direkt i mobilen.
Aktivering av samarbetet görs för kunden på fliken Samarbeten i Byråstöd Start. Eftersom dina kunder kan ha olika upplägg i Spiris idag, kan aktiveringsförfarandet skilja sig något. Välj därför det scenario som passar just din kund bäst.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd Start.
- Gå till Kunder.
- Välj den kund du vill aktivera ett samarbete med.
- Välj fliken Samarbeten.
- Klicka på ikonen för Lön.
- Vid Välj, klicka på listknappen till höger för att direkt välja och aktivera ett alternativ, eller klicka på den stora knappen för att få mer information.
- Välj Aktivera.
- Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare, om du valt samarbetsvarianten Lön, kan du välja vem som ska vara fakturamottagare. Om du valt ett samarbete utan tillgång för kunden är fakturamottagaren alltid Redovisningsbyrån.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat samarbetet och ett mejl har gått ut till kunden. Kunden ombeds där godkänna samarbetet genom att logga in på Spiris. När detta är gjort kan ni börja ert samarbete.

Om du har arbetat i Visma Lön 300/600 och har anställda som har Anställd eller Lönebesked/Kivra aktiverat, får du automatiskt över vissa uppgifter när du startar Lön.
Läs mer i avsnittet Kan jag föra över uppgifter från ett annat löneprogram när jag börjar använda Lön? i hjälpen för Lön.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd Start.
-
Gå till Kunder.
-
Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
-
Välj fliken Samarbeten.
-
Klicka på ikonen för Lön.
-
Vid Välj , klicka på listknappen till höger för att direkt välja och aktivera ett alternativ, eller klicka på den stora knappen för att få mer information.
-
Välj Aktivera.
-
Välj uppdrag i listan Uppdrag.
- Under Fakturamottagare, om du valt samarbetsvarianten Lön, kan du välja vem som ska vara fakturamottagare. Om du valt ett samarbete utan tillgång för kunden är fakturamottagaren alltid Redovisningsbyrån.
- Välj Aktivera.

För att kunna aktivera ett samarbete med en kund, måste du först ha ett uppdrag upplagt på kunden i Byråstöd Start.
-
Gå till Kunder.
-
Välj den kund du vill aktivera ett samarbete för.
-
Välj fliken Samarbeten.
-
Klicka på ikonen för Lön.
-
Vid Välj , klicka på listknappen till höger för att direkt välja och aktivera en variant, eller klicka på den stora knappen för att få mer information om alternativen.
-
Välj Aktivera.
- I listan Uppdrag, välj ett uppdrag.
- Under Fakturamottagare, om du valt samarbetsvarianten Lön, kan du välja vem som ska vara fakturamottagare. Om du valt ett samarbete utan tillgång för kunden är fakturamottagaren alltid Redovisningsbyrån.
- Välj Aktivera.
Nu har du aktiverat både samarbetet och funktionen för kunden. Dessutom har kundens administratör på Spiris skapats. Administratören får ett mejl med information om att du som byrå har aktiverat funktionen för kunden och att de även ska logga in på Spiris för att godkänna villkoren. Så fort detta är gjort kan ni börja ert samarbete.