Lön

Lön är helt webbaserat och gör ditt lönearbete enkelt och automatiserat. Du väljer själv hur digitalt du vill jobba och hur företagets rutiner ska se ut.

Här är några av de smarta funktionerna:

  • Gör lönen när det passar dig genom att schemalägga när lönebeskeden ska skickas till de anställda.
  • Uppgifterna till arbetsgivardeklarationen förs automatiskt över till Skatteverket för godkännande. Du behöver inte krångla med filer och papper utan behöver bara logga in på skatteverket.se och signera arbetsgivardeklarationen.
  • Via integrationen med Skatteverket kan du också göra fråga om skatteavdrag (FOS-förfrågan) och hämta in bilförmånsvärden.
  • Semester hanteras för anställda med sammalöneregeln, procentregeln och för säsongsanställda.
  • Genom att göra detaljerade inställningar för avtal och arbetsscheman blir löneprocessen väldigt automatisk.
  • Du kan alltid lita på att gällande lagar och regler är uppdaterade.

Är din kund ett enmansföretag eller förening så kanske Egen lön passar bättre. Där kan kunden själv hantera löner och arvoden med ett par enkla klick. Allt förs sedan automatiskt in i bokföringen. Det aktiveras av kunden under Fler funktioner i Bokföring & Fakturering.

Förenkla lönearbetet ännu mer!

När du jobbar i Lön kan du lägga till ännu fler smarta funktioner.

Bokföring & Fakturering

Använd Lön i kombination med din bokföring för att jobba effektivt och spara massor av tid!

Om du har en aktiv bankkoppling skickas och signeras löneutbetalningen direkt i Lön. Dessutom bokförs löneunderlag, skatter, avgifter och arbetsgivardeklarationer automatiskt. Du behöver alltså inte ta ut SIE-filer som manuellt ska läsas in i bokföringen.

Anställd

I Anställd registrerar de anställda sina tider och avvikelser på webben eller i mobilen. Alla uppgifter förs direkt in i lönehanteringen. De anställda får full koll på sin frånvaro, övertid och semester och du undviker dubbelarbete och minskar risken för fel.

Lönebesked/Kivra

Med Lönebesked/Kivra skickas lönebeskeden digitalt de anställda via appen Spiris Anställd, eller till deras digitala brevlåda hos Kivra. Snabbt, säkert och miljövänligt!

Resor & Utlägg

Med Resor & Utlägg rapporterar de anställda kvitton, kortköp, milersättning och traktamente direkt i mobilen och uppdateras direkt i lönehanteringen.

Tid & Projektplanering

Fakturerar din kund sin arbetade tid? Då ska du kika på Tid & Projektplanering! Tiderna kommer såklart direkt in i din bokföring och lönehantering. Läs mer på spiris.se.

Relaterade avsnitt

Samarbeta med dina kunder via Spiris Smarta Byrån