Byråstöd
Skatt & Bokslut
Genom att använda Skatt & Bokslut i kombination med din eller kundernas bokföring så får du en massa fördelar som vi lovar gör dig extra effektiv! Bokföringsdata förs över löpande utan att du behöver fundera och om det finns underlag i bokföringen, exempelvis inscannade bilder, kommer dessa också med. Behövs det, kan du uppdatera informationen med ett knapptryck.
Avstämningsbilagor för skapas automatiskt, baserat på uppgifter från bokföringen, bland annat för kundfordringar, leverantörsskulder, befarade kundförluster, periodisering av intäkter och kostnader, vilande moms och anläggningstillgångar.
När bokslutet är klart kan du som byrå skapa bokslutsverifikationer som automatiskt läggs in i bokföringen.
Jobba med kvalitet
Använd de inbyggda automatiska kontrollerna för att snabbt hitta avvikelser. Kontrollerna körs automatiskt och varnar när något avviker från det normala, vilket inte alltid betyder att något är fel. Dina avstämningar blir säkrare och går snabbare. Under Administration - Mallar kan du skapa och underhålla mallar för egna uppsättningar av automatiska kontroller för flera kunder. Mallarna kan baseras på standardkontroller för bolagstyp eller en viss kunds uppsättning av kontroller. Här finns mycket tid att spara när du startar upp med nya kunder!
Checklistor gör det enklare att hålla reda på vad som gjorts, både för dig och andra. Om du jobbar på en byrå kan du spara checklistor och kontrollfrågor som en mall för flera kunder. Det sparar massor av tid eftersom du inte behöver ställa in checklistorna individuellt för varje kund.
Skatt & Bokslut är sprängfyllt med avstämningsbilagor som du använder för att stämma av de viktigaste kontona. Räcker inte dessa, kan du såklart lägga till egna bilagor.
Periodavstämningar
Genom att göra periodavstämningar löpande under året får du bättre koll på dina kunders verksamhet och kan snabbt agera på avvikelser. Som konsult får du stöd med att förbereda inför årsavslutet, och när det väl är dags sparar du massor av tid. Perfekt när det är som mest att göra!
Inlämning av deklarationen via Skatteverkets API
Deklarationsblanketterna fylls i automatiskt med dina uppgifter och under Årsavslut - Deklarationsblanketter har du alla samlade på ett ställe. På sidan Inlämning kontrolleras deklarationen på vanliga fel och när allt är klart skickar du in blanketterna till Skatteverket via deras API. För att deklarationen ska anses vara inlämnad, behöver den signeras av företagets firmatecknare eller deklarationsombud från Mina sidor på Skatteverket.
Digital signering och inlämning av årsredovisning
På sidan Inlämning ser du om årsredovisningen innehåller några formella fel och kan enkelt kontrollera att informationen stämmer mot Bolagsverket. Med den inbyggda signeringen kan du sedan skicka årsredovisningen och årsstämmoprotokollet för underskrift. Namnen på styrelseledamöterna och revisorerna kan hämtas från Bolagsverket på sidan Underskrifter. När du skickat årsredovisningen för signering får undertecknarna en notifiering via e-post. De identifierar sig med BankID innan de signerar dokumentet. Du ser sedan status för varje signering direkt på sidan.
När årsredovisningen är signerad kan du enkelt skicka den och fastställelseintyget direkt till Bolagsverket. De som ska signera fastställelseintyget och revisionsberättelsen (om den finns) får ett e-postmeddelande med en länk. De klickar på länken, loggar in med BankID och signerar dokumenten digitalt. Signeringen måste göras inom 21 dagar. Årsredovisningen anses inlämnad först när dessa dokument har signerats hos Bolagsverket.
Relaterade avsnitt
![]() |
Samarbeta med dina kunder via Spiris Smarta Byrån |