Byråstöd
Inaktivera uppdrag
I detta avsnittet finns information om hur olika delar påverkas när du inaktiverar ett uppdrag

-
Gå till Underhåll - Uppdrag i huvudmenyn.
-
Välj det uppdrag som ska inaktiveras i listan.
-
Klicka på knappen under Aktiv.
Nu öppnas en guide, som visar uppgifter om något kan behöva åtgärdas innan inaktiveringen kan göras.
Informationen kommer att visas om:
-
Uppdraget är fortfarande aktivt för minst en kund: Uppdraget kan inaktiveras, men det kommer fortsätta visas under kundens uppdrag när Visa även inaktiva är markerat. Du kan inte längre lägga till uppdraget till kunder eller använda det i tidsregistreringen.
-
Det finns tidregisteringar och/eller utlägg kopplade till uppdraget som ännu inte fakturerats: Dessa timmar/utlägg kommer att inkluderas i nästa kundfaktura, men vi rekommenderar att du slutför faktureringen innan uppdraget inaktiveras.
-
Uppdraget har en aktiv prissättning:
-
All prissättning kopplad till uppdraget förblir aktiv, men det är inte möjligt att förnya eller lägga till ny prissättning.
- Om uppdraget har ett aktivt fast pris går det inte att lägga till nya faktureringstillfällen. Om det fasta priset är satt som löpande kommer inga nya faktureringstillfällen att genereras.
- Uppdraget kommer inte längre visas i prislistor.
-
-
Det finns planerade timmar på uppdraget: Det finns planerade timmar på uppdraget för framtida perioder. Om uppdraget inaktiveras förblir dessa planerade timmar synliga på resursplaneringssidan när Visa inaktiva är markerat. Vi rekommenderar att du ser över resursplaneringen innan du inaktiverar uppdraget.
-
Uppdraget är kopplat till aktiva samarbeten: Inaktivering av ett uppdrag påverkar inte aktiva samarbeten på något sätt, men vi rekommenderar att du inaktiverar ett uppdrag först när alla kopplade samarbeten är avslutade.
Gå till Underhåll - Samarbeten för att få en överblick över vad som är kopplat till uppdraget.
-
Uppdraget är med i den allmänna riskbedömningen: Den allmänna riskbedömningen uppdateras inte automatiskt för att exkludera inaktiva uppdrag. En ny allmän riskbedömning behöver utföras för att uppdrag ska tas bort helt.

- Välj Kunder i huvudmenyn.
- Välj kund och gå till fliken Uppdrag.
- Klicka på knappen under Aktiv.
En dialog öppnas och visar detaljer om något behöver åtgärdas innan inaktiveringen kan ske.
Information visas om:
-
Det finns tidregisteringar och/eller utlägg kopplade till uppdraget som ännu inte fakturerats: Dessa timmar/utlägg kommer att inkluderas i nästa kundfaktura, men vi rekommenderar att du slutför faktureringen innan uppdraget inaktiveras.
-
Uppdraget har en aktiv prissättning:
-
All prissättning kopplad till uppdraget förblir aktiv, men det är inte möjligt att förnya eller lägga till ny prissättning.
- Om uppdraget har ett aktivt fast pris går det inte att lägga till nya faktureringstillfällen. Om det fasta priset är satt som löpande kommer inga nya faktureringstillfällen att genereras.
-
-
Det finns planerade timmar på uppdraget: Det finns planerade timmar på uppdraget för framtida perioder. Om uppdraget inaktiveras förblir dessa planerade timmar synliga på resursplaneringssidan när Visa inaktiva är markerat. Vi rekommenderar att du ser över resursplaneringen innan du inaktiverar uppdraget.
-
Uppdraget är kopplat till ett aktivt samarbete: Inaktivering av ett kunduppdrag påverkar inte aktiva samarbeten på något sätt, men vi rekommenderar att du avslutar samarbetet innan du inaktiverar uppdraget.
Gå till Underhåll - Samarbeten för att få en överblick av vad som är kopplat till uppdraget.
-
Det finns en ännu inte färdigställd KYC-rapport för den här kunden: Den nuvarande KYC-rapporten påverkas inte, men uppdraget kommer inte att tas med i nya KYC-rapporter som görs för kunden.
Relaterade avsnitt
![]() |
Lägg till ett nytt uppdrag |
![]() |
Koppla uppdrag till kund |
![]() |
Återanvänd klar senast-datum och inaktiva perioder på bevakningspunkter |