Inaktivera/ta bort en medarbetare

När en medarbetare inte längre ska finnas kvar i funktionen kan du välja att inaktivera och avidentifiera medarbetaren.

Tänk på att en medarbetare inte kan tas bort om det finns data registrerad såsom tid- och utläggsregistreringar. Om det finns uppgifter registrerade, kommer medarbetaren att anonymiseras istället.

Om medarbetaren har lämnat företaget, kan du ta bort tillgången via Spiris innan du inaktiverar medarbetaren. Läs mer i hjälpen för Spiris - Hantera användare i avsnittet Ta bort tillgång för en funktion.

Gör så här för att inaktivera eller ta bort en medarbetare

  1. Gå till Underhåll - Medarbetare.
  2. Välj den medarbetare i listan som du vill inaktivera/ta bort.
  3. Klicka på knappen under Aktiv

Nu öppnas en guide och här visas uppgifter om något behöver åtgärdas innan en inaktivering/borttag kan ske. Information kommer att visa om:

Medarbetaren är kundansvarig

Medarbetaren är uppdragsansvarig

Medarbetaren har planerade timmar

Medarbetaren har ofullständiga tidregistreringar

Medarbetaren har timmar som inte blivit fakturerade

Medarbetaren har registrerade fullmakter för en kund

En anonymiserad medarbetare kommer inte längre att visas under Underhåll - Medarbetare, men kan komma att visas i avidentifierat läge i rapporter, resursplaneringen, med mera. När en medarbetare har avidentifierats visas bara de två första bokstäverna i dennes namn, medan resten av bokstäverna ersätts med *****.

Medarbetaren har tillgång till andra funktioner

Innan du tar bort en medarbetare, rekommenderar vi att du kontrollerar vilka andra funktioner medarbetaren har tillgång till. I vissa fall kan en medarbetare även vara Huvudkontakt för en kund. Om det är så, behöver du ange en annan medarbetare som huvudkontakt för kunden. Den ändringen görs via Spiris - Hantera användare.