Byråstöd
Avsluta samarbete för en funktion
Både kunden och byrån kan när som helst välja att avsluta ett samarbete i en funktion. Övriga samarbeten påverkas inte.
-
Gå till Underhåll - Samarbeten.
-
Välj den kund du vill ändra.
Genom att expandera raden för en kund, får du en översikt över de aktiva samarbeten du har med kunden.
Om du får ett felmeddelande som informerar om att huvudkontakt saknas för kundnumret när du försöker avsluta ett samarbete, löser du detta genom att ställa in en ny Huvudkontakt. Gå till Spiris, ändra till kundens företag och välj Hantera användare. Ändra användarens roll genom att välja pennan och därefter Administratör. Slutligen, välj denna användare som Huvudkontakt. Skulle din kund inte finnas med i listan över användare, måste du först skapa en ny användare.


I Byta tillgång för en kund eller avsluta ett samarbete i Bokföring & Fakturering hittar du mer information om hur du avslutar ett samarbete.

All information i funktionen kommer att raderas.

Innan samarbetet avslutas är det viktigt att redovisningsbyrån lägger till kunden som ny användare i Lön innan säkerhetskopian lämnas över till kunden. Det ska också genomföras en synkronisering av datan i Lön. Efter att samarbetet avslutats har ditt företag inte längre tillgång till funktionen. Vill kunden fortsätta arbeta med funktionen görs det genom en Lönfunktion eller via ett nytt samarbete.

Företaget kan välja att jobba vidare med funktionen fristående eller att avsluta den helt.

Innan du avslutar samarbetet är det viktigt att alla rapporter är skickade och att alla användare har skickat in sina utlägg.
Du kan välja mellan att avsluta samarbetet och låta din kund fortsätta jobba med funktionen eller att avsluta samarbetet och säga upp den. Om du väljer att säga upp Resor & Utlägg kommer all data i funktionen att försvinna.
Relaterade avsnitt
![]() |
Visa/redigera/avsluta aktiva samarbeten |